'Nederlandse retailers nog niet getroffen door computerstoring'
Gepubliceerd op 19 juli 2024 om 13:37
De wereldwijde computerstoring, die effect heeft op talloze bedrijven en winkels, heeft vooralsnog geen impact op Nederlandse winkeliers. "Naar ons weten is de retail gelukkig ontzien", zegt INretail-directeur Jeroen van Dijken tegen RetailTrends.
De storing, die wordt veroorzaakt door problemen bij cybersecuritybedrijf Crowdstrike, treft duizenden Windows-computers wereldwijd. Niet alleen heeft dit impact op het lucht- en busverkeer: ook in de retailsector zijn er grote problemen gemeld. Zo heeft de Duitse supermarktketen Tegut honderden winkels moeten sluiten, omdat klanten er geen boodschappen kunnen doen. Volgens Lebensmittel Zeitung kan er niet worden afgerekend.
INretail heeft vrijdagmiddag echter nog geen meldingen binnengekregen: volgens woordvoerder Jeroen van Dijken is er nog geen sprake van dat Nederlandse retailers hun deuren hebben moeten sluiten.
Geen betaalterminals
Hoewel er op vrijdagochtend wel meldingen zijn gedaan van pinstoringen, is er volgens Betaalvereniging Nederland geen sprake van grote problemen in winkels. “Als er al problemen in de winkels zijn, gaat het eerder om kassasystemen dan betaalterminals”, zegt een woordvoerder tegen RetailTrends. "Zo zijn de betaalterminals van enkele grotere winkelketens – zoals Albert Heijn en HEMA – gekoppeld aan het kassasysteem. Als deze draait op Windows, kan het zijn dat betalen wordt verhinderd door de storing."
HEMA meldt niet direct de dupe te zijn van de softwarestoring. "Het zou wel kunnen dat we indirect last ondervinden, zodra de storing onze leveranciers treffen of dat klanten door OV-storingen onze winkels niet kunnen bereiken", zegt een woordvoerder. Over de impact bij Albert Heijn is nog niets bekend.
Betaalvereniging Nederland verduidelijkt verder dat betaalproviders als Adyen, CCW en iDeal geen storingen hebben gemeld. Ook kunnen consumenten vooralsnog gewoon gebruikmaken van de geldautomaten van Geldmaat.