Zeg je 'shoppen in Azië', dan is de kans groot dat je al gauw denkt aan Tokio. Het Canadese yogamerk Lululemon denkt daar tóch anders over, en opende onlangs zijn grootste brandstore van het continent in Peking. Hier smelten Canada en China voor even samen.
Een klein, Canadees yogamerk, dat zo'n 26 jaar geleden begint met slechts een handvol fans: Lululemon startte, net als zo'n beetje ieder anders merk, met weinig. Toch is het bedrijf in nog geen 3 decennia uitgegroeid tot een sportmerk met een miljardenomzet en zo'n 600 winkels.
Nog geen 10 procent van die winkels bevindt zich in Europa; je vindt er 2 van in Nederland. Zo heeft Lululemon sinds een jaar een flagshipstore aan de Leidsestraat in Amsterdam en 1 in De 9 Straatjes in onze hoofdstad.
Zeg je 'shoppen in Azië', dan is de kans groot dat je al gauw denkt aan Tokio. Het Canadese yogamerk Lululemon denkt daar tóch anders over, en opende onlangs zijn grootste brandstore van het continent in Peking. Hier smelten Canada en China voor even samen.
Een klein, Canadees yogamerk, dat zo'n 26 jaar geleden begint met slechts een handvol fans: Lululemon startte, net als zo'n beetje ieder anders merk, met weinig. Toch is het bedrijf in nog geen 3 decennia uitgegroeid tot een sportmerk met een miljardenomzet en zo'n 600 winkels.
Nog geen 10 procent van die winkels bevindt zich in Europa; je vindt er 2 van in Nederland. Zo heeft Lululemon sinds een jaar een flagshipstore aan de Leidsestraat in Amsterdam en 1 in De 9 Straatjes in onze hoofdstad.
Wil je er in China met je winkelconcept uitspringen, dan moet je het nét even anders aanpakken. Dat heeft Lululemon goed begrepen: in de winkel kun je niet alleen allerlei kleuren yogaleggings passen - je kunt er ook in sporten. Dat geldt niet alleen voor 'thuissport' yoga, want in het 3 verdiepingen tellende pand kun je ook hardlooptraining en krachttraining krijgen, of kun je advies krijgen over welke sportbeha of pet het beste past bij je outfit.
De winkel richt zich overigens niet alleen op vrouwelijke sportfanaten: in de winkel kunnen ook mannelijke shoppers een nieuwe sportieve outfit scoren.
Lululemon staat al jarenlang bekend als hét sportmerk dat zich inzet voor de verbinding met zijn community. Zo ook tijdens de opening van zijn nieuwe winkel in Peking, waar zo'n 300 mensen werden uitgenodigd om zich letterlijk in het zweet te werken en een yogasessie te doen.
Dat 'communitydenken' werpt zijn vruchten af, met winstmarges die ver boven grote broers als Nike, Adidas, Columbia en Puma uitsteken. Ofwel: over de afgelopen 5 jaar bereikte het merk een gemiddelde operationele winstmarge van 20 procent.
Beeld: SocialBeta en Lululemon