Changing retail: zelfs fastfashion past zich aan

Changing retail: zelfs fastfashion past zich aan

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet er tweewekelijks 5 op een rij. 

Primark

Zalando ziet zichzelf graag als pionier op het gebied van mode voor mensen met een beperking. Inmiddels is de e-commercereus daar echter niet meer de enige in: steeds meer fashionretailers springen in het gat van adaptieve fashion. Zo ook Primark. Nadat de fastfashionreus in januari aankondigde zijn eerste adaptieve assortiment te lanceren - dat vooral bestond uit lingerie - werkt het nu samen met Unhidden-ceo Victoria Jenkins. Dit modemerk maakt zich met de verkoop van aanpasbare mode, zoals broeken met andere sluitingen, hard voor een inclusievere mode-industrie. 

Pangaia

Met (tijdelijke) samenwerkingen met de Bijenkorf, Selfridges en Galeries Lafayette, heeft Pangaia inmiddels redelijk wat retailervaring opgedaan. Met deze skills op zak heeft het duurzame modemerk onlangs zijn...

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet er tweewekelijks 5 op een rij. 

Primark

Zalando ziet zichzelf graag als pionier op het gebied van mode voor mensen met een beperking. Inmiddels is de e-commercereus daar echter niet meer de enige in: steeds meer fashionretailers springen in het gat van adaptieve fashion. Zo ook Primark. Nadat de fastfashionreus in januari aankondigde zijn eerste adaptieve assortiment te lanceren - dat vooral bestond uit lingerie - werkt het nu samen met Unhidden-ceo Victoria Jenkins. Dit modemerk maakt zich met de verkoop van aanpasbare mode, zoals broeken met andere sluitingen, hard voor een inclusievere mode-industrie. 

Pangaia

Met (tijdelijke) samenwerkingen met de Bijenkorf, Selfridges en Galeries Lafayette, heeft Pangaia inmiddels redelijk wat retailervaring opgedaan. Met deze skills op zak heeft het duurzame modemerk onlangs zijn allereerste eigen brandstore geopend. In de Londense wijk Soho is deze eerste winkel uitgerust met portemonnees van appelleer, kledingstukken van fruitbladeren en linnen rokken van vlas. Het duurzame merk is een collectief van wetenschappers, technologen en ontwerpers dat nadenkt over een milieubewustere kledingindustrie.

Inditex

Zara- en Pull & Bear-eigenaar Inditex zet ook stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo heeft de Spaanse retailgigant onlangs een belang genomen in een duurzame landbouw-startup. Het Amerikaanse Galy heeft een proces ontwikkeld om in laboratoria katoen te produceren uit plantencellen. Voor het maken van een katoenen kledingitem is hiermee (naar eigen zeggen) tot 80 procent minder natuurlijke grondstoffen nodig. Zo is er bij de productie van deze katoen vooral minder water nodig. 

Puma

Voetbalshirtjes done right: sportmerk Puma zet vol in op textielrecycling. Het merk, dat wereldwijd samenwerkt met 35 voetbalclubs zoals Manchester City en AC Milaan, heeft de productie van circulaire shirts flink opgekrikt. Voor het wedstrijdseizoen van volgend jaar moeten er miljoenen shirts zijn uitgebracht die zijn gemaakt van textielafval en kunststof flessen. Het merk onderzoekt allerlei manieren om polyester te kunnen recyclen, waar zo min mogelijk hitte en afval bij vrijkomt. Het doel: sportshirts die voor 100 procent bestaan uit textielafval.

Lidl

Of het nu gaat om het omgooien van een schapindeling of het transformeren van vervoer: Lidl is graag de eerste. Zo ook in zijn ambities om zijn logistiek te vergroenen: de discounter stuurde onlangs zijn eerste vrachtwagen op waterstof de weg op. De primeur is voor Frankrijk, waar in de regio Nantes 1 voertuig de Lidl-supermarkten in de buurt voorziet van producten. 'Een belangrijke stap in ons streven naar de energietransitie', zoals de supermarktketen het zelf zegt.

 

Elke retailer is bezig met sustainability en nieuwe businessmodellen krijgen langzaam maar zeker vorm. RetailTrends en Q&A Retail slaan op 9 oktober a.s. de handen ineen voor het nieuwe event Sustainable Retail. Op de line-up vind je onder meer Zeeman, Bever, Intergamma, Lidl en Ahold Delhaize. Kijk hier voor meer info en kaarten

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!