De Olympische Spelen: hier scoren stores met sport

De Olympische Spelen: hier scoren stores met sport

'Un petit peut' fashionmerk laat de Olympische Spelen niet zonder slag of stoot voorbijgaan. Van Louis Vuitton tot Havaianas: allerlei merken hebben een eigen twist aan het sportevent gegeven. De een nét iets Franser dan de ander. Spoiler: deze zomer is de Champs Élysées the place to be.

Louis Vuitton

Als 'premium partner' - lees: enorme sponsorbijdragen - van de Olympische Spelen, kan LVMH niet achter blijven. Daarin is een hoofdrol weggelegd voor Louis Vuitton: niet alleen wordt de fakkelceremonie gehouden tegenover het hoofdkantoor van het luxemerk - het mondiale evenement wordt aangegrepen als dé reden om ook op winkelgebied uit te pakken. Aan de Champs Élysées, het paradepaardje van LVMH, is ruimte gegeven aan allerlei kunst- en bouwwerken, waarmee - naar eigen zeggen - de sport wordt gevierd.

'Un petit peut' fashionmerk laat de Olympische Spelen niet zonder slag of stoot voorbijgaan. Van Louis Vuitton tot Havaianas: allerlei merken hebben een eigen twist aan het sportevent gegeven. De een nét iets Franser dan de ander. Spoiler: deze zomer is de Champs Élysées the place to be.

Louis Vuitton

Als 'premium partner' - lees: enorme sponsorbijdragen - van de Olympische Spelen, kan LVMH niet achter blijven. Daarin is een hoofdrol weggelegd voor Louis Vuitton: niet alleen wordt de fakkelceremonie gehouden tegenover het hoofdkantoor van het luxemerk - het mondiale evenement wordt aangegrepen als dé reden om ook op winkelgebied uit te pakken. Aan de Champs Élysées, het paradepaardje van LVMH, is ruimte gegeven aan allerlei kunst- en bouwwerken, waarmee - naar eigen zeggen - de sport wordt gevierd.

LVMH Olympische Spelen storedesign Paris 2

LVMH Olympische Spelen storedesign Parisj

Havaianas

Zeg je zon, dan zeg je slippers. En zeg je slippers, dan zeg je Havaianas: precies de gedachte achter de Parijse winkel van het Braziliaanse slippermerk. Op de Champs Élysées - hoe kan het ook anders - vind je tot het einde van de zomer allerlei luchtige schoenen die in het zonnetje worden gezet. 

Havaianas_Paris

Havaianas_Paris_3

Breitling

Tijdelijk, maar niet uit de tijd: ter ere van de Spelen opent horlogemerk Breitling een pop-up in het hart van Parijs. De hekkensluiter van dit rijtje winkelketens die een ode brengen aan het sportevenement aan Champs Élysées. Het mag dan om een tijdelijke winkel gaan, aan het ontwerp van de winkel is niks op te merken. Het hart en ziel van het Zwitserse horlogemerk, met de kenmerkende moter en Chesterfield-banken, is in Parijs net zozeer te voelen als in Rotterdam.

Breitling Paris

Breitling Paris 2

Foot Locker

Foot Locker verandert in aanloop naar - en tijdens - de Spelen weinig aan zijn interieur. Het Amerikaanse merk pakt het net even anders aan, met de lancering van een grootschalige game. Combineer sport met technologie en games, en je krijgt 'The HeARt Experience'. De spelregels zijn simpel: in de Franse hoofdstad zijn 12 'experiences' met augmented reality te vinden in de winkels van Foot Locker. Bij het vinden van deze spots kunnen er punten worden verdiend. Die kunnen worden ingewisseld voor kortingen in de winkels, of om kans te maken op prijzen. 

Selfridges (Birmingham, VK)

Waar andere retailers het houden bij een sportief of Frans storedesign, heeft warenhuis Selfridges een 12 meter hoge klimwand neergezet buiten zijn winkel in het Engelse Birmingham. Sportievelingen - of andere nieuwsgierige shoppers - kunnen er in ruil voor een kleine fee kennis maken met de klimsport, die dit jaar voor de tweede keer wordt beoefend op de Olympische Spelen. De klimmuur is ontworpen met een knipoog naar de gevel van zijn beroemde winkel in Oxford Street.

selfridges_klimmuur_olympics

Selfridges Birmingham (Beeld: David Parry)

Ralph Lauren (in New York)

Frankrijk trots op eigen land? Laat het de Verenigde Staten niet horen: nationale trots is er immers een groot goed. Precies wat Ralph Lauren gedacht moet hebben met de metamorfose van zijn flagshipstore in New York. Voor de gelegenheid heeft het merk zijn brandstore aan Madison Avenue omgedoopt basis voor fans van de Spelen. Mét een vleugje Frankrijk: op de gevel van de winkel zijn de nationale kleuren van het land terug te zien. Of, als je het de polospecialist vraagt: "Deze zomer is Parijs het decor waar mode en sport op het wereldtoneel zullen samenkomen."

Die verfbeurt is trouwens niet helemaal uit de mouw geschud: vorige maand kwam Ralph Lauren met hele 'Team USA'-uniformen, voor de openings- en sluitceremonie van de Spelen. Ook daar komt het blauw, wit en rood van de Franse vlag in terug.

Olympische Spelen retail Ralph Lauren 1.jpg 2

Olympische Spelen retail Ralph Lauren 1.jpg 3

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!