Gucci-moeder ziet omzet en winst opnieuw dalen

Gucci-moeder ziet omzet en winst opnieuw dalen

Daarmee volgt het bedrijf het sentiment van de luxemarkten: ook concurrent LVMH zag zijn winst dalen.

Kering, het luxe-imperium van de Franse miljardair François Pinault noteert opnieuw een daling in de omzet- en winstcijfers, blijkt uit de halfjaarcijfers. Het moederbedrijf van onder andere Gucci had ook al een zwaar 2023 achter de rug.

De winst van het bedrijf (ebit) kwam in het eerste halfjaar uit op iets meer dan 2,5 miljard euro, een daling van 28 procent ten opzichte van een jaar eerder in deze periode. De omzet van het bedrijf kwam in de eerste 6 maanden uit op 9 miljard euro, een daling van 11 procent.

De grote daling is met name te wijten aan de slechte resultaten van Gucci. Het modemerk is goed voor bijna de helft van de omzet van het bedrijf. Waar er in de eerste helft van 2023 nog iets meer dan 5 miljard euro omzet werd geboekt, is daar in de eerste 6 maanden van 2024 nog maar 4 miljard van over. Ook Yves Saint Laurent (-7 procent) deelt mee in de malaise. Bottega Veneta (+3 procent) is de uitzondering.

De slechte cijfers van het bedrijf zijn overigens geen verrassing. In februari van dit jaar meldde Kering en Gucci al dat zij een flinke winstdaling verwachtten.

Luxemarkten
Kering volgt met de cijfers het sentiment van de luxemarkten. Grote concurrent LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, noteert 14 procent minder winst en 1 procent minder omzet dan in de eerste helft van 2023.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!