Eigenaar Sacha en Sissy-Boy sluit akkoord met schuldeisers
Gepubliceerd op 8 augustus 2024 om 14:55
Termeer Groep, de eigenaar van de winkelketens Sissy-Boy, Manfield en Sacha, is eerder dit jaar tot een WHOA-akkoord gekomen. Met de procedure is zo’n 10,3 miljoen euro aan schulden kwijtgescholden. Dat bevestigt marketingdirecteur Cecile Termeer aan RetailTrends.
Uit het jaarverslag van Termeer Groep blijkt dat de retailer te maken heeft met tegenvallende verkoopresultaten: in 2023 daalde de omzet met 16 procent. Met kleinere marges en hogere loon- en huurkosten kwam het bedrijf in de knel te zitten. Ook zat het met een achterstand uit 2022: toen maakte het 1,6 miljoen euro verlies.
Eind 2023 zag de retailer zich genoodzaakt in te grijpen en vroeg het een WHOA-akkoord aan. Met succes: in april dit jaar werd de procedure afgerond: uiteindelijk werd er 10,3 miljoen euro aan schulden kwijtgescholden. Die had Termeer Groep vooral bij de overheid, zoals het terugbetalen van NOW-steun en de Tegemoetkoming Vaste Lasten.
Sacha
Enkele maanden geleden kondigde dochterbedrijf Sacha aan een groot deel van de winkels te sluiten en zich meer te focussen op onlineverkoop. Cecile Termeer bevestigt dat de financiële problemen zijn ontstaan bij die schoenenketen. “Van onze 3 merken was Sacha het lastigst. We hebben een afslag gemaakt naar een te jonge doelgroep; die koers moesten we zien te veranderen.”
Termeer Groep verwacht dat Sacha door het sluiten van tientallen winkels dit jaar ondermaats presteert. Volgend jaar moet het tij zijn gekeerd: dan moet de keten weer winstgevend zijn. “Dat kun je nooit voorspellen; dat moet nog uit de cijfers blijken”, aldus Termeer.
Wel is er volgens de marketingdirecteur nog steeds plek voor Sacha, mits goed gepositioneerd. “Er is nog steeds ruimte tussen de hippe schoenen van Zara en de Jimmy Choo’s van deze wereld. Je wil niet concurreren met Inditex, maar er zit zeker ruimte voor ons." De optelsom – het richten op online, het sluiten van winkels en de WHOA – moet uiteindelijk tot goede resultaten gaan leiden. "Maar we hebben er vertrouwen in dat het lukt.”
Manfield en Sissy-Boy
De retailer maakt geen specifieke cijfers over Manfield bekend; Termeer noemt de resultaten bij de schoenketen ‘conform de markt’. “We hebben het vooralsnog niet over hetzelfde scenario als bij Sacha. Het blijft spannend wat inflatie en consumentengedrag doet, maar het weer heeft een zwaardere invloed op winkelend Nederland dan de economische omstandigheden.”
Het bedrijf moet het vooral hebben van Sissy-Boy: het modemerk staat er met een nettowinst van 3,5 miljoen euro in 2023 goed voor, met een omzet van 70 miljoen euro.
Doorstarters
Termeer Groep heeft in de loop der jaren meerdere failliete ketens overgenomen. Zo verwierf het 5 jaar geleden 40 winkels van Sissy-Boy. In 2016 nam het een deel van Manfield over van Macintosh. Van die formule gingen na de doorstart zo'n 20 van de 70 winkels op slot.