Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
Galeries Lafayette
Parijs is overal deze weken, zo ook in deze rubriek. Tijdens de Olympische Spelen in de stad heeft één van de belangrijkste warenhuizen van de stad, Galeries Lafayette, een tweedehandsruimte ingericht. Deze is volledig gewijd aan de luxeproducten horloges en sieraden. De selectie bestaat uit vintage horlogemodellen, onder andere van Rolex. De sieraden die worden aangeboden komen uit alle grote juweliershuizen van Parijs en daarbuiten.
Bloomingdale's
Niet alleen in Frankrijk zijn de luxemerken bezig om de slag te maken in tweedehands. In de Verenigde Staten komen er in 5 Bloomingdale's-filialen tweedehands shop-in-shops in samenwerking met het merk Rebag. Bloomingdale's zegt zelf dat het de trend die Walmart en Amazon hebben ingezet, wil voortzetten. Met een partner als Rebag kan het...
Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
Galeries Lafayette
Parijs is overal deze weken, zo ook in deze rubriek. Tijdens de Olympische Spelen in de stad heeft één van de belangrijkste warenhuizen van de stad, Galeries Lafayette, een tweedehandsruimte ingericht. Deze is volledig gewijd aan de luxeproducten horloges en sieraden. De selectie bestaat uit vintage horlogemodellen, onder andere van Rolex. De sieraden die worden aangeboden komen uit alle grote juweliershuizen van Parijs en daarbuiten.
Bloomingdale's
Niet alleen in Frankrijk zijn de luxemerken bezig om de slag te maken in tweedehands. In de Verenigde Staten komen er in 5 Bloomingdale's-filialen tweedehands shop-in-shops in samenwerking met het merk Rebag. Bloomingdale's zegt zelf dat het de trend die Walmart en Amazon hebben ingezet, wil voortzetten. Met een partner als Rebag kan het luxewarenhuis nu meer klanten bereiken die ook ultraluxe producten willen.
What Fuels Fashion?
Puma is volgens het What Fuels Fashion?-rapport uitgeroepen tot meest transparante modebedrijf met betrekking tot klimaatverandering. De indicatoren zijn verdeeld over vijf categorieën: rapportage, koolstofreductie, energiebeheer, financiering voor koolstofreductie en het gebruik van hernieuwbare energie. Puma is met 75 procent net boven Gucci (74 procent) en H&M (61 procent) geëindigd. Er is nog flink wat werk aan de winkel voor de grote modebedrijven. Het gemiddelde van de bedrijven met meer 400 miljoen dollar omzet is 18 procent transparantie.
AS Watson
Het moederbedrijf van Kruidvat, Trekpleister en Ici Paris XL meldt in het nieuwe duurzaamheidsverslag dat het de duurzaamheidsinspanningen in zijn wereldwijde toeleveringsketen gaat versnellen. Dit wordt gedaan door de leveringsvloot om te schakelen naar elektrische voertuigen en initiatieven te lanceren voor afvalvermindering. Topvrouw Malina Ngai van AS Watson: “We hebben 12 retailmerken in ons wereldwijde portfolio en 60 procent daarvan is begonnen met het gebruik van elektrische voertuigen voor een deel van de leveringen van de magazijnen naar winkels. Door de laadtijd te verkorten kunnen we de algehele prestaties verbeteren.”
Under Armour
Sportmerk Under Armour is op overnamepad met de koop van duurzaam modemerk Unless. De overname wordt waarschijnlijk deze week nog afgerond. Unless, dat zo'n 5 jaar geleden is opgericht door bestuurders van Adidas en Quicksilver, blijft als aparte merknaam in de markt bestaan. Unless-ceo Eric Liedtke wordt vice president of brand strategy bij Under Armour.
Elke retailer is bezig met sustainability en nieuwe businessmodellen krijgen langzaam maar zeker vorm. RetailTrends en Q&A Retail slaan op 9 oktober a.s. de handen ineen voor het nieuwe event Sustainable Retail. Op de line-up vind je onder meer Zeeman, Bever, Intergamma, Lidl en Ahold Delhaize. Kijk hier voor meer info en kaarten.