Het lijkt alweer heel lang geleden dat Nederland in de halve finale van het EK voetbal stond. Een succesvolle campagne die werd opgevolgd door een gouden medailleregen (record!). De sportzomer is nog in volle gang, maar gezien de kwartaalcijfers hebben veel retailers al flink geprofiteerd van de sportzomer. Een overzicht.
MediaMarkt
De eerste branche die profiteert van grote sportevenementen, en met name van voetbaltoernooien, is de consumentenelektronica. Na afloop van het EK voetbal meldden Coolblue en MediaMarkt dat zij 2 keer zoveel televisies hadden verkocht als normaal. Het succes van het Nederlands elftal speelde een rol en bovendien hadden veel merken acties. Het gevolg was dat MediaMarkt klinkende cijfers kon overleggen, stelde ceo Karsten Wildberger ook al: de 25 procent winststijging ten opzichte van vorig jaar had een aantal oorzaken, maar 1 daarvan was de verkoop van televisies.
EP
Bij elektronicaketen EP, met 100 winkels in...
Het lijkt alweer heel lang geleden dat Nederland in de halve finale van het EK voetbal stond. Een succesvolle campagne die werd opgevolgd door een gouden medailleregen (record!). De sportzomer is nog in volle gang, maar gezien de kwartaalcijfers hebben veel retailers al flink geprofiteerd van de sportzomer. Een overzicht.
MediaMarkt
De eerste branche die profiteert van grote sportevenementen, en met name van voetbaltoernooien, is de consumentenelektronica. Na afloop van het EK voetbal meldden Coolblue en MediaMarkt dat zij 2 keer zoveel televisies hadden verkocht als normaal. Het succes van het Nederlands elftal speelde een rol en bovendien hadden veel merken acties. Het gevolg was dat MediaMarkt klinkende cijfers kon overleggen, stelde ceo Karsten Wildberger ook al: de 25 procent winststijging ten opzichte van vorig jaar had een aantal oorzaken, maar 1 daarvan was de verkoop van televisies.
EP
Bij elektronicaketen EP, met 100 winkels in Nederland, stegen de verkopen van televisies in juni met 65 procent. In de laatste weken van die maand bedroeg de toename vergeleken met een jaar eerder 80 procent. Hoeveel meer winst dit precies heeft opgeleverd, is niet bekend, maar het EK voetbal heeft in ieder geval de omzet flink doen stijgen.
Adidas
Naast de consumentenelektronica is ook fashion, en dan met name sportfashion, gebaat bij de sportzomer. Adidas verdubbelde zijn winst nadat het tijdens de zomer in de schijnwerpers stond. Ceo Bjørn Gulden zei over het EK voetbal en de Copa America: “Over de hele wereld zien we dat tijdens de grote evenementen meer consumenten geïnteresseerd zijn in ons merk en ons product. Ook de start van de Olympische Spelen helpt hierbij.” De nettowinst steeg naar 206 miljoen euro in het tweede kwartaal. Dat was in het tweede kwartaal van 2023 nog 95 miljoen euro. De omzet steeg met 9 procent naar 5,3 miljard euro.
Zalando
Verrassend in dit rijtje is misschien wel fastfahionplatform Zalando. Hoewel je dit merk in eerste instantie mogelijk niet aan sport linkt, draaide de Duitse webwinkel naar eigen zeggen zijn beste maand ooit door de sportzomer. Dat was ook terug te zien in de kwartaalcijfers. De winst kwam in het tweede kwartaal van 2024 uit op 95,7 miljoen euro. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog 56,6 miljoen euro. De totale winst over het eerste halfjaar kwam uit op 86,9 miljoen euro tegenover 18,2 miljoen euro in de eerste 6 maanden van 2023. De omzet steeg met 2,8 procent van 3,74 miljard euro in het tweede kwartaal van 2023 naar 3,84 miljard euro in het afgelopen kwartaal.
On
Sportfashionmerk On heeft in het eerste halfjaar 2,5 keer zoveel winst geboekt als in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf maakte eveneens 24 procent meer omzet, waardoor het bedrijf boven de miljard uitkomt. Het bedrijf zag de omzet van schoenen, kleding en accessoires met respectievelijk 28,8 procent, 43,1 procent en 36,3 procent stijgen. Het bedrijf gebruikte de verschillende sporten deze zomer om merkactivaties te doen en mee te liften op de grote evenementen.
Parijse detailhandel
Een aparte categorie in het lijstje is de Parijse detailhandel. Uiteraard profiteert die van het feit dat de Olympische Spelen in de stad gehouden werden. Een boost voor alle ondernemers in de stad, becijferde Visa. De totale Parijse detailhandel boekte in totaal 21 procent meer omzet. Restaurants (+36 procent) maakten flink meer omzet, maar in de Franse hoofdstad werden ook veel meer levensmiddelen en kruidenierswaren (+42%) verkocht. Overigens was de Parijse detailhandel niet de enige grote winnaar in Frankrijk: de totale bestedingen gingen onder andere ook flink omhoog in Saint-Etienne (+214%), Lille (+100%) en Marseille (+38%). Die laatste stad ligt ver van Parijs, maar had wel het olympisch onderdeel zeilen in zijn regionen.
LVMH
Het moederbedrijf van Louis Vuitton was in eigen land premium partner van de Olympische Spelen in Parijs. LVMH-dochter Berluti maakte de outfits van team Frankrijk tijdens de openingsceremonie. Luxemerk Chaumet bedacht het ontwerp voor de olympische medailles. De gedenkpenningen werden uitgegeven met behulp van speciale Louis Vuitton-bakken die werden vastgehouden door medailledragers gehuld in unieke kleding van het luxemerk. Kortom allemaal activaties voor de eigen merken. En dat is hard nodig. LVMH noteerde namelijk 14 procent minder winst en ook de omzet daalde. Misschien dat het prominent aanwezig zijn, de merken een nieuwe boost kan geven.
Puma
Waar er veel retailers succes hebben, is er ook altijd een uitzondering op de regel. Dat is in dit geval Puma. De nettowinst van Puma daalde in het eerste halfjaar van 2024 met 25 procent. Het sportmerk, dat eerder al een winstwaarschuwing gaf, lijkt niet te profiteren van de grote voetbaltoernooien. De winst daalde van 172,3 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2023 naar 129,3 miljoen euro in de eerste 6 maanden van dit jaar. Ondanks dat Puma dus een grote partij is in het internationale voetbal en hardlopen, kan het de consument overduidelijk niet overtuigen. Er moet overigens wel bij vermeld worden dat de slechte cijfers ook deels komen door de ineenstorting van de Argentijnse peso.
Benieuwd hoe je op grote evenementen kunt inspelen als retailer? Vlak voor het EK voetbal sprak RetailTrends met Guido Klomp, directeur bij sportmarketingbureau Golazo. Zijn tips en tricks zijn hier te lezen.
Overigens waren er tijdens de Olympische Spelen meerdere retailers die hun winkel in Parijs in het sportieve zonnetje zetten. Dat overzicht is hier te vinden.