ACM neemt extra maatregelen tegen webshops met nepreviews

ACM neemt extra maatregelen tegen webshops met nepreviews

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat extra hard optreden tegen de verkoop van nepreviews. Ook webwinkels die nepreviews kopen en gebruiken kunnen flink gestraft worden.

Voor een overtreding kan een partij een boete krijgen van 900.000 euro. Het strengere beleid valt onder 1 van de speerpunten van de ACM: de aanpak van online misleiding.

Al sinds 2022 zijn er extra regels voor reviews gekomen, waaronder een verbod op het plaatsen van onechte klantbeoordelingen. Vanaf dat moment kon de ACM optreden tegen online aanbieders van nepreviews. Met de nieuwe maatregel kan de waakhond ook optreden tegen degene die de nepreviews plaatsen. In de leidraad bescherming online consument van de ACM staat al opgenomen dat de eigenaar van de webshop zelf verantwoordelijk is voor misleiding op zijn website, in welke vorm dan ook.

Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM: “Webshops die online technieken inzetten om consumenten te misleiden en bedrijven die dat faciliteren, maken dat consumenten verkeerde keuzes maken en hun vertrouwen verliezen om online aankopen te doen. Consumenten moeten op reviews kunnen vertrouwen bij het vergelijken van aanbieders.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!