Consumentenbond kritisch op dropshippers
Gepubliceerd op 27 augustus 2024 om 11:40
De Consumentenbond vindt dat dropshippers ‘er een puinhoop van maken’. De webwinkels zonder eigen voorraad voldoen vaak niet aan de wettelijke regels, aldus de bond.
De Consumentenbond is kritisch op het feit dat veel van de onderzochte dropshippers geen telefoonnummer, retouradres en/of bestaand KvK-nummer op hun website hebben. Dit is volgens de EU-normen wel verplicht. Ook moeten webwinkels transparant zijn over de retourkosten; 82 van de 100 onderzochte bedrijven is dat niet.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt daarover: “De problemen met dropshipping zijn legio en hardnekkig. De meeste dropshippers houden zich niet aan de regels. Ze lijken zich niet te realiseren dat ondernemen ook verplichtingen met zich meebrengt.”
Molenaar voegt daaraan toe dat veel consumenten dropshippers niet herkennen. Dat maakt volgens haar het probleem alleen maar groter. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 88% van de ondervraagden die ooit iets bij een dropshipper bestelde, dit achteraf liever niet had gedaan. Redenen daarvoor waren lange levertijden (81%), alleen naar het buitenland kunnen retourneren (73%) en de hoge kosten voor terugsturen (64%). Ook de kwaliteit viel in ruim de helft van de gevallen tegen (59%).
(Nep)Reviews
Volgens de Consumentenbond pronken veel verkopers ook met mooiere reviewscores dan er daadwerkelijk zijn. Juist daarover is de Autoriteit Consument & Markt vorige week eveneens kritisch geweest. Met extra maatregelen, waaronder een boete van 900.000 euro, heeft de waakhond dit als speerpunt aangeduid.