Kik-ceo kritisch over EU-beleid Chinese webwinkels

Kik-ceo kritisch over EU-beleid Chinese webwinkels

Patrick Zahn, ceo van de textieldiscounter Kik, is kritisch op het Europese beleid tegen Chinese webwinkels als Shein en Temu. Hij noemt de EU-politiek, volgens de DPA, laks.

Zahn klaagt met name over het oneerlijke concurrentieveld tussen de Europese partijen en de Chinese webwinkels. Doordat die laatste voornamelijk gebruikmaken van luchtvracht hoeven er bij invoer geen kosten te worden betaald voor pakketten met een waarde van minder dan 150 euro. Hij stelt dat de supply chain act van de Europese Unie veel vraagt van de Europese bedrijven, maar Shein en Temu zich daar tegelijkertijd niet aan hoeven te houden.

Hij geeft er een concreet voorbeeld bij. Elke dag komen er in Luik, België een half miljoen pakketten van Temu en Shein aan. Met 6 douaniers betekent dit dat het controlepercentage nul is, stelt Zahn. "Daarom is het noodzakelijk om pakketten uit Azië strenger te controleren.”

Nederlandse brancheorganisaties
Zahn is niet de eerste in Europa die openlijk kritiek levert op de oneerlijke concurrentie. Afgelopen juli riepen brancheorganisaties in Nederland ook al op tot betere handhaving. Door 'oneerlijke concurrentie' worden Europese bedrijven in hun voortbestaan bedreigt, vinden de organisaties. Ze roepen het kabinet op om scherper op treden tegen 'de zorgelijke handelspraktijken van buitenaf, aldus onder andere de Consumentenbond, Raad Nederlandse Detailhandel en INretail. Ook Thuiswinkel.org kwam al met soortgelijke oproepen. 

Overigens hebben de brancheorganisaties in Nederland al gehoor gevonden bij de politiek. De 150 euro-drempel op importbelasting moet volgens de regering verdwijnen. Nederland maakt zich in Europa hard voor dat idee.

Kik heeft momenteel iets meer dan 50 winkels in Nederland. Het bedrijf lanceerde onlangs nog een Nederlandse webshop.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!