Men neme 2 buurjongens met een nieuwe hobby, de zoveelste lockdown, een dosis ambitieus enthousiasme – et voilà: en een paar jaar later bereikt hun bedrijf duizenden huishoudens. Safecourt Kitchen wil de aanschaf van keukenapparatuur leuk maken.
RetailRookies 2024 - 2025
RetailTrends geeft elk jaar 10 jonge, veelbelovende retailconcepten een podium: de RetailRookies. Zij pitchen hun concept op RetailTrends Live op 12 september aanstaande. Een vakjury selecteert op basis van de 10 pitches drie finalisten. Het publiek in de zaal stemt vervolgens op één van de drie finalisten. Zij bepalen hierdoor wie de RetailRookie of the Year 2024-2025 wordt.
De vakjury bestaat uit: Wouter Kolk (ceo Ahold Delhaize Europa), Bas Duijsens (ceo Wibra), Lies Goezinne (ceo Holland & Barrett), Marleen Smit (directeur retail Google), Myrthe Scheenjes (head of retail ABN Amro) en Marcel ten Holte (oprichter RetailTrends).
Eerdere RetailRookies zijn onder meer Charlie Temple, Crisp en Naduvi. Cloudpillo, een concept voor...
Men neme 2 buurjongens met een nieuwe hobby, de zoveelste lockdown, een dosis ambitieus enthousiasme – et voilà: en een paar jaar later bereikt hun bedrijf duizenden huishoudens. Safecourt Kitchen wil de aanschaf van keukenapparatuur leuk maken.
Een telefoontje naar China klinkt echt alsof er duizenden kilometers tussen zitten. Boyd de Zwart en Cas van der Hoeven zijn op bezoek bij leveranciers als het telefonisch interview voor dit artikel plaatsvindt. “Een mooie manier om de markt beter te leren kennen en de inkoopprijzen te bespreken.” De twintigers zijn een paar jaar onderweg met Safecourt Kitchen en voelen zich soms nog overrompeld door het succes. In 3 jaar tijd liggen hun airfryers, mixers en melkopschuimers in de keukens van 70.000 huishoudens, is Safecourt Kitchen marktleider bij bol op het gebied van blenders en contactgrills en is de apparatuur te koop bij Amazon en Blokker. Intussen lopen er gesprekken met MediaMarkt voor de Nederlandse en Belgische markt, werken ze met Kaufland aan uitbreiding in Duitsland en kijken ze met Fnac Darty naar de mogelijkheden voor de Franse markt.
Samen koken
Niet gek voor 2 buurjongens die tijdens de coronacrisis het koken ontdekken en weleens samen een bedrijf willen starten. “Keukenapparatuur is een vrij stoffige productcategorie, met een nogal koude koopervaring. Als je iets aanschaft zit er misschien nog net een receptenboekje bij, maar dat is het dan. Best jammer, zeker als je ziet hoe vaak je de spullen gebruikt.” De Zwart en Van der Hoeven willen ‘persoonlijkheid geven aan de apparatuur’.
“Daarom staan we met ons eigen gezicht op de website, werken we met influencers en delen we veel content, van recepten tot schoonmaaktips.” Vooral moeten de producten het dagelijks leven gemakkelijker maken: “Koken moet voor iedereen makkelijk en leuk zijn.” De klantenservice is daarom een belangrijke afdeling in het bedrijf. Het duo vraagt veel feedback uit bij gebruikers. “Wat heb je nodig, wat mis je aan deze spullen? Aftersales is voor ons een marketingtool, geen sluitpost.” Consumenten zijn bereid om snel en uitgebreid hun mening te geven, merken de ondernemers. “De meeste mensen vinden het leuk om mee te denken met een startup.”
Vooroordelen
Over 5 jaar wil Safecourt Kitchen 500.000 huishoudens bedienen. Het duo ligt naar eigen zeggen op schema om dat doel te bereiken. Tot nu toe wordt elke verdiende euro terug geïnvesteerd in het bedrijf. De ambities worden daarnaast gefinancierd met investeringen. Noodzakelijk groeigeld, om de voorraad te kunnen uitbreiden en de Europese markt te kunnen betreden. “We hebben 100 ideeën en zouden het liefst nog sneller willen, maar we moeten geduldig zijn. In deze fase is het belangrijk dat we ons assortiment vergroten en het merk opbouwen.”
Want er zijn nog wel wat vooroordelen uit de weg te ruimen. Het blijkt een recept voor onjuiste aannames: 2 jonge ondernemers die keukenapparatuur verkopen – 'dat zal wel via dropshipping gaan'. “We stellen de producten juist zelf samen. Bij de ontwikkeling letten we op kwaliteit, gemak en design. We werken vooral met roestvrij staal, dat tegen een stootje kan en gemakkelijk schoon te maken is. Bij elk nieuw product vragen we ons af: willen we dit zelf kopen? Pas als we er volledig achter staan, komt het in het assortiment.” Gevestigde keukenapparatuurmerken volgen de ontwikkeling van de startup aandachtig. “We worden weleens gebeld, ja.” Maar een overname is geen optie, daarover zijn De Zwart en Van der Hoeven resoluut. “We vinden dit allemaal nog veel te leuk.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;