Cowboy koerst op winst na miljoeneninvestering
Gepubliceerd op 5 september 2024 om 15:33
Het Belgische e-bike merk Cowboy heeft de benodigde financiering om volgend jaar winst te draaien, binnengehaald. In totaal gaat het om een bedrag van 5 miljoen euro.
De financiële injectie is afkomstig van een nieuwe, strategische investeerder in Taiwan, ondersteund door bestaande investeerders. Cowboy gebruikt het geld om zijn nieuwe businessmodel te financieren, waarbij meer wordt ingezet op abonnementen op diensten. De financiële steun volgt op aanzienlijke verbeteringen in de bedrijfsprestaties, waaronder verbeterde economische prestaties en hogere marges. Cowboy streeft naar volledige winstgevendheid in 2025.
Naast de strategische investering lanceert Cowboy in september een crowdfunding campagne. Het bedrijf hoopt hiermee een vervolg te geven aan eerder succes, waarbij 8 miljoen euro werd opgehaald via 8.000 betrokken crowd-investeerders uit de fietsgemeenschap.
Omnichannelstrategie
Cowboy heeft het afgelopen jaar flink ingezet op het uitvoeren van zijn omnichannel-strategie. Zo zijn de e-bikes van het bedrijf nu verkrijgbaar in meer dan 250 onafhankelijke fietswinkels in Europa. Daarnaast Cowboy onthulde zijn nieuwe inruilprogramma met Upway.
Het in 2017 opgerichte Cowboy lijdt al jaren miljoenenverliezen, maar volgend jaar zouden er zwarte cijfers moeten worden geschreven. De inkomsten uit abonnementen op diensten moeten daarbij helpen.