Hamburg, 5 september, 6:00 uur. MediaMarkt opent zijn nieuwe winkel voor de klanten. Het is een vestiging in het Tech Village-concept. Hoewel dit concept al jaren bestaat (bijvoorbeeld in ons eigen Rotterdam), springt deze winkel in het oog. Het is namelijk de tot op heden grootste MediaMarkt. RetailTrends sprak op de dag van de lancering met ceo Benelux Remko Rijnders.
Deze winkelopening krijgt meer aandacht dan de gemiddelde. Waarom?
“Dat we in Hamburg een winkel kunnen openen van 15.000 vierkante meter is wel bijzonder. Maar deze winkel is ook uniek in Europa, want hij zet vol in op de beleving van de consument. Dat heb je echt nodig deze dagen. Andere gamestores hebben het zwaar, want je kunt niet zomaar meer een winkel zonder beleving aanbieden. Dat proberen we in dit concept ook te doen. In dit geval hebben we dus 47 boetieks van leveranciers om de winkel heen. Die presenteren allemaal nieuwe concepten en zijn er echt voor techliefhebbers, maar worden ook door professionals gepresenteerd.
Ook is er een grote gameroom, waar spelers het tegen elkaar kunnen opnemen. Het samen beleven van de producten is belangrijk....
Hamburg, 5 september, 6:00 uur. MediaMarkt opent zijn nieuwe winkel voor de klanten. Het is een vestiging in het Tech Village-concept. Hoewel dit concept al jaren bestaat (bijvoorbeeld in ons eigen Rotterdam), springt deze winkel in het oog. Het is namelijk de tot op heden grootste MediaMarkt. RetailTrends sprak op de dag van de lancering met ceo Benelux Remko Rijnders.
Deze winkelopening krijgt meer aandacht dan de gemiddelde. Waarom?
“Dat we in Hamburg een winkel kunnen openen van 15.000 vierkante meter is wel bijzonder. Maar deze winkel is ook uniek in Europa, want hij zet vol in op de beleving van de consument. Dat heb je echt nodig deze dagen. Andere gamestores hebben het zwaar, want je kunt niet zomaar meer een winkel zonder beleving aanbieden. Dat proberen we in dit concept ook te doen. In dit geval hebben we dus 47 boetieks van leveranciers om de winkel heen. Die presenteren allemaal nieuwe concepten en zijn er echt voor techliefhebbers, maar worden ook door professionals gepresenteerd.
Ook is er een grote gameroom, waar spelers het tegen elkaar kunnen opnemen. Het samen beleven van de producten is belangrijk. Daarbinnen heb je dan een gewone MediaMarkt met ons eigen personeel en onze eigen spullen. Die combinatie moet er voor meer mogelijkheden zorgen.”
Met alle leveranciers erbij voelt het als de fysieke versie van de marketplace die jullie onlangs verder uitrolden in Europa.
“Ja, zo kun je het zeker stellen. We willen een kernassortiment aanbieden aan onze klanten, maar ook een service voor extra producten die niet (altijd) bij ons beschikbaar zijn. Dat is op de online marketplace ook zo. We willen in dit concept een platform zijn dat alles aanbiedt, maar we willen blijven benadrukken dat we niet alles doen. We willen heel graag vasthouden aan elektronica. Er moet wel raakvlak zijn met onze normale producten.”
MediaMarkt heeft inmiddels zoveel concepten, is dat niet lastig?
“Ieder concept heeft duidelijk zijn eigen functie. 80 procent van onze omzet komt uit onze core-producten. Dat zijn winkels van meestal zo’n 2.500 vierkante meter. Ook die hebben experience-zones, maar niet zoals hier. Die winkels vervullen een functie als MediaMarkt waar de consument alles kan verkrijgen.
Dan hebben we small stores; winkels die klein zijn en dichter bij de klant staan, maar waar we niet een hele catchment-area hebben voor een grote winkel. Er zijn in die winkels smartbars en online pick-uppunten. In die omgeving wordt onze online-omzet soms wel 1,5 keer zoveel. Het smartconcept is vooral gestoeld op veel service.
De Tech Village, zoals we die hebben geïntroduceerd, is een speciale winkel. Daar willen we er maximaal 1 of 2 per land van, afhankelijk van de grootte. Daar moeten lanceringen plaatsvinden van nieuwe technologie, zoals de nieuwe iPhone. Daar vindt de echte beleving dus plaats, zoals we al eerder zeiden. Kortom, dat zijn winkels in grote steden die een groot bereik hebben en veel klanten trekken. Ze zijn ook groter dan de gemiddelde MediaMarkt.”
Komen er in de toekomst nog meer van deze mega-winkels?
“Onze ambitie is om er zo’n 20 te hebben in Europa in 2026. We willen het dus wel flink uitbouwen. In Nederland is die er al in Rotterdam, de tweede ooit na Milaan. Voor België hopen we op dit concept binnen nu en 2 kwartalen. We zijn op zoek, maar ik kan nog niet zeggen waar deze dan komt. De winkel in Hamburg is een mooie nieuwe opening omdat deze zo groot is, maar ook bij de andere filialen in dit concept is beleving belangrijk. En daar streven we naar.”