Golden Goose ziet omzet en winst verder stijgen
Gepubliceerd op 10 september 2024 om 09:41
Golden Goose heeft in het eerste halfjaar van 2024 zowel meer omzet als meer winst geboekt dan in de eerste 6 maanden van 2023. Het Italiaanse luxemerk sluit zo een rommelig halfjaar, inclusief een uitgestelde beursgang, positief af.
De omzet steeg met 12 procent tot 307 miljoen euro. De brutowinst (aebit) kwam 9 procent hoger uit dan in het eerste halfjaar van 2023 en bedroeg 80,5 miljoen euro. De groei van het merk wordt vooral gedreven door een flinke stijging van het d2c-kanaal: +18 procent. Dat aandeel bedraagt 73 procent van de totale omzet. De wholesale-activiteiten van het merk zijn nog 24 procent, maar kende wel een daling.
Beursgang
Golden Goose probeerde in het eerste halfjaar een beursgang te realiseren in Milaan. Mede door de uitslagen van de Europese verkiezingen en de val van een vergelijkbaar merk, Moncler, op de Europese beurzen, besloot het merk dat het niet het juiste moment was. Het bedrijf wilde met de beursgang 1,2 miljard euro ophalen.
Golden Goose heeft een flagshipstore in Amsterdam aan de Jacob Obrechtstraat en een webwinkel. Het merk is gespecialiseerd in schoenen in een hoge prijsklasse. Het merk stond vorig jaar ook als 1 van de 9 must-sees in het RetailRondje New York.