Changing Retail: (E-)missie geslaagd

Changing Retail: (E-)missie geslaagd

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.

Walmart

Walmart breidt zijn online marktplaats uit met tweedehands producten en zogenaamde collector’s items. Het gaat hierbij om artikelen zoals tweedehands sneakers, horloges en hoogwaardige schoonheidsproducten. Zo werkt de supermarktgigant onder meer samen met sneakermarktplaats StockX met een selectie van geverifieerde sneakers. Beide bedrijven verwachten het aanbod in de toekomst uit te breiden naar andere categorieën, zoals streetwear. Door op zijn online platform samen te werken met externe leveranciers wil Walmart zijn online activiteiten versterken en concurreren met bedrijven als eBay en Amazon. Vanaf volgende week zijn honderden producten beschikbaar op de website van Walmart.

Marie-Stella-Maris

Marie-Stella-Maris heeft opnieuw een stap gezet in haar missie om schoon drinkwater voor iedereen toegankelijk te maken met het behalen van het B corp certificaat. Deze certificering erkent bedrijven die voldoen aan de hoogste normen van sociale en milieuprestaties, verantwoordelijkheid en transparantie. Met elke verkochte fles mineraalwater, natuurlijk verzorgingsproduct of huisparfum, draagt Marie-Stella-Maris bij aan waterprojecten over de hele wereld. Tot nu toe heeft het bedrijf meer dan 2,5 miljoen euro gedoneerd waarmee steevast meer dan 100.000 mensen worden voorzien van schoon drinkwater.

Kruidvat

AS Watson, moederbedrijf Kruidvat, wil zijn uitstoot groener maken. Onlangs nam het bedrijf zijn eerste elektrische truck in gebruik voor de distributie naar de Kruidvat-winkels. Het doel is om de winkeldistributie 100 procent uitstootvrij te maken. Naast het emissievrij rijden zet de winkelketen ook in op het efficiën plannen van de ritten, en he tplannen van uitvoeren en laadsessies. "Deze stappen zijn essentieel voor toekomstbestendige logistieke operaties en het opschalen naar een volledig emissievrije vloot", aldus Mark van der Drift, ceo van Cornelissen Groep, de logisitiek partner van AS Watson.

Nespresso

Nespresso breidt zijn koffieassortiment uit met composteerbare capsules. In tegenstelling tot de gewone capsules, die bij het plastic afval moeten, zijn de papieren koffiecups geschikt voor thuiscompostering. De milieuvriendelijke capsules, gemaakt van gemalen gebrande koffie, een biologisch afbreekbare polymeerfilm en een membraan, zijn compatibel met alle Nespresso Original-machines. Vooralsnog zijn de composteerbare cups enkel verkrijgbaar bij Nespresso-winkels in België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en Italië.

Free Fashion

Tilburg verandert deze maand in een duurzame modehoofdstad tijdens de Tilburg Refashion Month. Verschillende initiatieven komen er samen om bewustwording te creëren rondom duurzaam en lokaal kopen en de impact van fast fashion op de textielindustrie. Zo opent nieuw modemerk Free Fashion de deuren van een pop-up store waar consumenten terecht kunnen voor gratis tweedehands kleding. Ook is er een Free Fashion modeshow en trekt de mobiele Free Fashion Kar de hele maand door de stad, waar consumenten gratis kleding kunnen ruilen en doneren. In Tilburg is steeds meer aandacht voor vintage en upcycling - het aantal winkels met een tweedehands aanbod neemt er gestaag toe.

 

 

 

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!