RetailRookie Marble Berriez maakt kleurrijke kleding, goed voor de planeet

RetailRookie Marble Berriez maakt kleurrijke kleding, goed voor de planeet

Ontstaan vanuit haar eigen kledingkast en uitgegroeid tot een merk met duurzame en kleurrijke jurken. Marble Berriez werd opgericht door Marrika van Beilen om duurzaamheid ook mooi te maken. “Ik wil niet in de protesthoek zitten, maar duurzaamheid juist positief benaderen.”

 

RetailRookies 2024 - 2025

RetailTrends geeft elk jaar 10 jonge, veelbelovende retailconcepten een podium: de RetailRookies. Zij pitchen hun concept op RetailTrends Live op 12 september aanstaande. Een vakjury selecteert op basis van de 10 pitches drie finalisten. Het publiek in de zaal stemt vervolgens op één van de drie finalisten. Zij bepalen hierdoor wie de RetailRookie of the Year 2024-2025 wordt.

De vakjury bestaat uit: Wouter Kolk (ceo Ahold Delhaize Europa), Bas Duijsens (ceo Wibra), Lies Goezinne (ceo Holland & Barrett), Marleen Smit (directeur retail Google), Myrthe Scheenjes (head of retail ABN Amro) en Marcel ten Holte (oprichter RetailTrends).

Eerdere RetailRookies zijn onder meer Charlie Temple, Crisp en Naduvi. Cloudpillo, een concept voor hoofdkussens,...

Ontstaan vanuit haar eigen kledingkast en uitgegroeid tot een merk met duurzame en kleurrijke jurken. Marble Berriez werd opgericht door Marrika van Beilen om duurzaamheid ook mooi te maken. “Ik wil niet in de protesthoek zitten, maar duurzaamheid juist positief benaderen.”

 

 

Kleur en elegantie, dat mistte Marrika van Beilen bij duurzame kleding. “Ik keek eens naar mijn eigen kledingkast en zag daar een aantal jurken die ik al 10 jaar had en nog steeds met plezier droeg. Die tijdloze ontwerpen heb ik als inspiratie gebruikt voor mijn eigen collectie.” De eerste collectie van het merk Marble Berriez bestaat uit jurken in kleurrijke prints van Tencel, dat gemaakt wordt van pulp uit duurzaam beheerde eucalyptusbossen. Een zijdeachtige stof, duurzamer dan katoen, zo legt Van Beilen uit. “Bij de productie ervan wordt veel minder water gebruikt en geen chemicaliën. Het water dat wordt gebruikt, wordt ook nog eens grotendeels gerecycled.”

 

Bewustwording

De factor ‘duurzaam’ moet in combinatie zijn met aantrekkelijkheid. “Ik ben ook met Marble Berriez begonnen, omdat ik wel steeds meer verantwoord geproduceerde kleding tegenkwam, maar vaak in saaie kleuren. Het was allemaal heel veel van hetzelfde. Waarom daar geen mooiere, leukere, kleurrijkere producten van maken?” Om dat kracht bij te zetten lanceerde Van Beilen een vrouwenlijn, maar ook matching kinderjurken. “Het is goed om kinderen, in mijn geval meisjes, bewust te maken van het belang van zorgvuldig omgaan met 1 of 2 duurzamere kledingstukken van een mooie kwaliteit. Beter dan dat ze er 20 van Primark kopen. Ik ben niet van het protesteren tegen anderen. Ik wil duurzaamheid positief benaderen, bewustzijn creëren onder klanten, ook bij de jongere generatie. Daar wil ik aan bijdragen.”

marble berriez

Boutique

Daarmee heeft Van Beilen ook nagedacht over haar prijsbeleid. Ze wil daar transparant over zijn. Bij elk product kun je precies zien hoe de prijs tot stand is gekomen. “Natuurlijk zijn de prijzen iets hoger”, zo vertelt ze. “Ik kan geen fastfashionprijzen aanbieden, maar ik probeer de collectie wel betaalbaar te houden. Als je de prijs transparant opbouwt, begrijpt de klant het ook.” De jurken van Marble Berriez worden op dit moment verkocht via de webshop, hier en daar wat pop-upstores en soms op festivals. Als het winkelconcept bij haar merk past, dan wil Van Beilen ook een shop-in-shop als retailkanaal toevoegen. “De Bijenkorf is nu nog niet realistisch, maar dat zou natuurlijk prachtig zijn. Als het merk straks groter en uitgebreider is kan dat altijd nog. Voor nu zet ik in op boutique-achtige winkels die al in de duurzame hoek zitten.” Marble Berriez richt zich op dames- en meisjeskleding. “De herenmarkt is helemaal anders, op allerlei vlakken, op product, op marketing. Daarbij denk ik dat vrouwen fijn vinden als een merk exclusief voor hen is. Ik houd het dus voorlopig hierbij, maar zeg nooit nooit.”

 

Onderscheidend

Voor het volgende jaar heeft Van Beilen nog genoeg uitdagingen. Als jong bedrijf is er altijd nog veel te regelen en te winnen. “Ik wil graag mijn productieketen efficiënter inrichten. Bijvoorbeeld door een ‘inhouse’ naaiatelier of door samenwerkingen aan te gaan met leveranciers in bijvoorbeeld Portugal. Daarnaast wil ik graag research doen om nieuwe duurzame stoffen en materialen te ontwikkelen. Het doel is een duurzaam, onderscheidend label dat ook winstgevend is. Kortom, genoeg te doen!”

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!