Hoe Jumbo-topman Ton van Veen in de wedstrijd zit

Hoe Jumbo-topman Ton van Veen in de wedstrijd zit

De rechtszaak tegen Frits van Eerd, gekelderde winstcijfers, een reorganisatie en gesteggel met leveranciers: er is veel aan de hand bij Jumbo. Ceo Ton van Veen gaat in een interview met Rick Nieman tijdens RetailTrends Live in op de situatie. "We hadden jarenlang een gele teflon-jas aan en alles lukte. Dat is nu al een paar jaar anders."

 

‘Dat is 1 van de slechtste dingen dat een familiebedrijf kan overkomen’

Ton van Veen reageert op de rechtszaken die lopen tegen voormalig ceo van Jumbo, Frits van Eerd. “Als zoiets je overkomt als familiebedrijf is dat heel vervelend. Normaal vervang je de topman en ga je verder, maar in dit geval is het ingewikkelder. Dat gebeurt dan 2 maanden nadat de pater familas (Karel van Eerd red.) overlijdt. Dan word je midscheeps geraakt in een familiebedrijf. En dat terwijl Jumbo een echt company bright (close red.) bedrijf is. Dus dat raakt het hoofdkantoor zeker.”

Van Veen vertelt dat hij Frits van Eerd nog regelmatig spreekt, in de hoedanigheid van aandeelhouder. Het gaat naar omstandigheden goed met de oud-topman. Hij is fit en sport veel. “Hij zit niet in een...

De rechtszaak tegen Frits van Eerd, gekelderde winstcijfers, een reorganisatie en gesteggel met leveranciers: er is veel aan de hand bij Jumbo. Ceo Ton van Veen gaat in een interview met Rick Nieman tijdens RetailTrends Live in op de situatie. "We hadden jarenlang een gele teflon-jas aan en alles lukte. Dat is nu al een paar jaar anders."

 

‘Dat is 1 van de slechtste dingen dat een familiebedrijf kan overkomen’

Ton van Veen reageert op de rechtszaken die lopen tegen voormalig ceo van Jumbo, Frits van Eerd. “Als zoiets je overkomt als familiebedrijf is dat heel vervelend. Normaal vervang je de topman en ga je verder, maar in dit geval is het ingewikkelder. Dat gebeurt dan 2 maanden nadat de pater familas (Karel van Eerd red.) overlijdt. Dan word je midscheeps geraakt in een familiebedrijf. En dat terwijl Jumbo een echt company bright (close red.) bedrijf is. Dus dat raakt het hoofdkantoor zeker.”

Van Veen vertelt dat hij Frits van Eerd nog regelmatig spreekt, in de hoedanigheid van aandeelhouder. Het gaat naar omstandigheden goed met de oud-topman. Hij is fit en sport veel. “Hij zit niet in een hoekje te huilen, is strijdbaar, en wil graag zijn onschuld bewijzen.”

 

'Als wij de prijzen van andere supermarkten niet in de gaten houden, doet de klant het wel'

Jumbo heeft Albert Heijn uitgedaagd door de prijzen te vergelijken. Is het wel zo slim om de marktleider uit te dagen? Van Veen: “De klant reageerde positief, dus het werkte."

Jumbo wil volgens hem geen prijzenoorlog ontketenen, maar laten zien dat de supermarkten elkaar op het gebied van prijs goed in de gaten houden. "Als wij dat niet doen, doet de klant het wel. Concurreren op prijs is van alledag in onze sector.”

 

‘We hebben jarenlang een gele teflon-jas aan gehad en alles lukte’

De rechtszaak tegen Frits van Eerd, gekelderde winstcijfers, een reorganisatie en gesteggel met leveranciers: er is veel aan de hand bij Jumbo. Dat was best even wennen voor Jumbo, zegt Van Veen. “Lange tijd ging het ons voor de wind en alles wat we deden, of het nou goed was of niet helemaal goed, dat víel goed. Ik heb weleens gezegd: ‘We hebben jarenlang een gele teflon-jas aan gehad en alles lukte.’ Dat is nu al een paar jaar anders. Dat is niet altijd fijn.” 

Anderzijds biedt de situatie volgens hem mogelijkheden om de Jumbo-organisatie te herijken.  “Never waste a good crisis. Het noodzaakt om alles op scherp te zetten, wat meer focus aan te brengen en terug te gaan: wat wil de klant van ons?”

 

'Als je het even niet meer weet, vraag het de klant'

Van Veen heeft een nieuw masterplan geschreven, op basis van de vroegere masterplannen van Karel van Eerd. Daarbij zijn ze helemaal terug naar de basis gegaan, zo legt hij uit. Terug naar Jumbo zoals Jumbo ooit bedoeld is.

'Als je het even niet meer weet, vraag het de klant, want die wijst de weg' is een uitspraak van wijlen Karel van Eerd en een grote inspiratiebron van de huidige ceo. “Met alle veranderingen die we nu hebben doorgevoerd, gaan we ervan uit dat Jumbo zijn glorie weer terug krijgt.”

 

'Ik heb afgelopen week nog gezalfd'

Een ander hot topic van Jumbo in 2024 zijn de lege schappen, die ontstaan door de harde en nieuwe manier waarop Jumbo onderhandelt met zijn leveranciers. Dat komt ook omdat de keten zich bij een nieuwe groep heeft aangesloten, om zo meer kracht te zetten en naar eigen zeggen ‘de juiste prijs te onderhandelen’.  

Daarbij is het volgens Van Veen niet altijd even gezellig tussen de inkopers en verkopers. Als oud-cfo blijft hij er ook bij betrokken en gaat hij zelf, als mediator, het gesprek aan om zo de boel weer een beetje te sussen in de harde onderhandelingen. "Ik heb afgelopen week nog gezalfd, nadat het er hard aan toe was gegaan. Dan word je het wel weer eens, maar als je de inkopers en verkopers dan weer tegenover elkaar zet, kan het er weer hard aan toe gaan."

“Ons vak gaat wel over procenten. Onder de streep houd je vaak niet meer dan een paar procenten over. Als je dan 1 procent te duur inkoopt, dan is dat het verschil tussen winst en verlies”, zo duidt Van Veen de harde onderhandelingen. “A-merken hebben een marge van tientallen procenten, wij als retailers een paar. Daar moet je een vuist tegen maken.”

 

'Als we van klanten weer fans maken ben ik tevreden'

Jumbo draait aan meerdere knoppen om onder andere de resultaten en de interne organisatie te verbeteren. Van Veen is tevreden als de loyale klanten weer kiezen voor Jumbo als primaire supermarkt. Jumbo moet dan weer op prijs, assortiment en service het verschil kunnen maken voor deze doelgroep. “Die basis zijn we aan het herstellen. Ik zie dat we de goeie stappen maken, maar het is nog geen doorslaand succes. Dat vind ik belangrijker dan winstgevendheid.”

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!