De samenwerking tussen brillengigant EssilorLuxottica en Instagram-/Facebook-moeder Meta bevalt zo goed dat de partijen een nieuwe langetermijnovereenkomst zijn aangegaan. Op basis hiervan moeten nieuwe smart glasses worden ontwikkeld.
De partijen trekken al sinds 2019 officieel samen op. Wat zich vertaalde in twee generaties slimme Ray-Ban-brillen, die voor consumenten de drempel om Meta-technologie op hun neus te dragen moeten verlagen.
Gebruikers kunnen er onder andere mee bellen en naar muziek luisteren alsook foto’s en video’s maken en delen, en content livestreamen. De partijen spreken zelf van ‘wijdverspreide adoptie’ van de brillen in westerse landen.
“We hebben de mogelijkheid om van een bril het volgende grote technologieplatform te maken, en ondertussen nog modieus ook”, aldus Mark Zuckerberg, oprichter en ceo van Meta.
Lego
Toeval of niet: op dezelfde dag kondigde Meta-concurrent Snap de nieuwe versie van zijn eigen slimme bril, Spectacles, aan. De lancering gaat gepaard Bricktacular, een interactieve augmented reality-game van de Lego Group, die met handen en stem wordt bestuurd.
EssilorLuxottica heeft in totaal ongeveer 13.500 winkels wereldwijd. Daarnaast zijn er ook nog 4200 franchisers actief voor het bedrijf. Sunglass Hut is met bijna 3000 winkels de grootste retailer van het merk.
Reacties 0