'Voedselproducenten laten Nutri-Score links liggen'

'Voedselproducenten laten Nutri-Score links liggen'

Meerdere grote voedselproducenten, waaronder Unilever en Arla Foods, zijn niet van plan om de Nutri-Score op hun producten te zetten. Dit blijkt uit onderzoek van het tv-programma Kassa.

Volgens beide bedrijven is de manier waarop de score wordt berekend niet in lijn met de doelstellingen uit het Nationaal Preventieakkoord. Dit richt zich onder meer op het terugdringen van obesitas. Ook wordt er volgens Unilever niet gekeken naar de portiegrootte en laat de score te veel ruimte om te rommelen met de nutriënten van een product. Zo kunnen voedingswaarden waarvan internationaal erkend is dat ze schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals verzadigd vet, suiker en zout, worden gecompenseerd door extra toevoeging van vezels, eiwitten en mineralen.

De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO), de branchevereniging van grote zuivelproducenten zoals FrieslandCampina en Cono Kaasmakers, is eveneens niet blij met de Nutri-Score. Zo zou bijna 90 procent van de kazen een Nutri-Score D krijgen, terwijl een groot deel ervan in de Schijf van Vijf staat. FrieslandCampina, bekend van de merken Campina, Chocomel, Fristi, Milner en Mona beraadt ich nog over het gebruik van de Nutri-Score.

Danone, het bedrijf achter bekende merken als Activia en Alpro, besloot onlangs om de Nutri-Score van zijn drinkbare yoghurtproducten te halen. De producent is het niet eens met een herziening van de berekening van de score. Die leidde ertoe dat zuivel- en plantaardige dranken voortaan niet meer in de categorie voeding vallen, maar geschaard worden onder dranken. Het gevolg hiervan is dat ze een ongunstigere score krijgen.

Logo wel op huismerken en Nestlé-producten
Ondanks de kritiek zijn er ook bedrijven die de Nutri-Score wel op hun producten gaan zetten. Zo is een deel van de producten van Nestlé inmiddels van het logo voorzien en is de van oorsprong Franse score ook te vinden op huismerken van de supermarkten.

De Nutri-score, sinds 1 januari van dit jaar het officiële voedselkeuzelogo in Nederland, is een visuele indicatie van de gezondheidswaarde van producten. Daarbij wordt geschaald van een groene A (gezond) tot rode E (ongezond). Onbewerkte producten zoals groente en fruit krijgen bijvoorbeeld altijd een A-score mee. Bedrijven die de score willen gebruiken, hebben 2 jaar de tijd om die op hun verpakkingen te zetten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!