De gezamenlijke omzet van de grootste webshops van Nederland is weer toegenomen nadat die vorig jaar nog afnam. Dat blijkt uit de Twinkle100, die donderdag gepresenteerd werd.
De totale omzet van de lijst nam met 4 procent toe. Daarmee blijkt de krimp van vorig jaar eenmalig te zijn. Daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat niet alle bedrijven hun omzetten delen. Een deel van de omzetten wordt daarom door de onderzoekers geschat op basis van beschikbare datapunten.
Bol
Bol voert, net zoals in de afgelopen jaren, de lijst aan met een omzet van 4,3 miljard euro. Dat is 300 miljoen meer dan een jaar eerder. Albert Heijn consolideert plek 2 op de lijst met een onlineomzet van 1,8 miljard euro (vorig jaar 1,7 miljard). Coolblue blijft nummer 3 met een onlineomzet van rond de 1,5 miljard euro.
De grootste stijger in de top 10 is Picnic, van 8 naar 6. De onlinesupermarkt wordt met een omzet van 800 miljoen euro de tweede supermarkt in de lijst. Jumbo blijft steken op 655 miljoen euro op plek 7.
Top-10 Twinkle100
Retailer | Online omzet (euro) |
Bol | 4,3 miljard |
Albert Heijn | 1,8 miljard |
Coolblue | 1,5 miljard |
Amazon | 1,2 miljard |
Zalando | 1 miljard |
Picnic | 800 miljoen |
Jumbo | 655 miljoen |
Wehkamp | 552 miljoen |
Belsimpel | 432 miljoen |
Apple | 430 miljoen |
Reacties 0