'Onlineomzet grootste Nederlandse webshops herstelt na dip vorig jaar'
Gepubliceerd op 9 oktober 2025 om 13:31
De gezamenlijke omzet van de grootste webshops van Nederland is weer toegenomen. Dat blijkt uit de Twinkle100.
De totale omzet van de webshops in de lijst steeg volgens de onderzoekers met 6,4 procent tot bijna 29,5 miljard euro. Vorig jaar daalde de omzet nog met 2 procent. De onderzoekers en het CBS stelde toen dat e-commerce mogelijk zijn plafond had bereikt.
Bol voert traditioneel de lijst aan, met in 2024 een geschatte omzet van bijna 4,7 miljard euro. Albert Heijn (iets meer dan 2 miljard) en Coolblue (1,54 miljard) maken de top 3 compleet.
Ikea is de hoogste nieuwkomer in de top 10. De woonwinkel stond in de vorige editie nog op positie 13 en maakt een sprong naar positie 8. Ook MediaMarkt maakt zijn opwachting en staat op plek 9 (vorige editie plek 11). Dat gaat ten koste van Wehkamp en Apple, die net buiten de top-10 vallen. In de top-5 wisselen Zalando (4) en Amazon (5) van positie.
De Chinese webwinkels tonen een wisselend beeld. Temu stijgt 23 plekken en staat nu op plek 32. AliExpress stijgt 6 plaatsen en komt nu uit op plaats 37 en Shein daalt een plek en staat nu op 47.