'FreshDirect heeft Ahold Delhaize half miljard gekost'

'FreshDirect heeft Ahold Delhaize half miljard gekost'

Ahold Delhaize heeft een half miljard verloren bij de overname van FreshDirect. Dat blijkt uit een berekening van RTL Z.

Het moederbedrijf van Albert Heijn koopt de marktleider van de bezorgdiensten in New York en omstreken in 2021 voor 390 miljoen euro. Dat is inclusief de latere uitkoop van investeringspartner Centerbridge.

FreshDirect gaat vanaf dat moment samenwerken met Aholds zusterbedrijf Stop & Shop, dat zo’n 400 vestigingen heeft. In het eerste jaar draait het bedrijf volgens Ahold nog een 'klein verlies'. Dat blijkt uiteindelijk zo’n 100 miljoen per jaar te zijn. Daar komt in 2022 nog een afschrijving van 187 miljoen euro bij.

Verkoop
Uiteindelijk verkoopt Ahold Delhaize FreshDirect aan Getir in december 2023. Daar werd op dat moment geen bedrag bij gecommuniceerd. Inmiddels blijkt het te gaan om een symbolisch bedrag van 1 dollar. "Ahold betaalde Getir 151 miljoen dollar om FreshDirect over te nemen, en investeerde nog eens 30 miljoen dollar in Getir", aldus consulent en publicist Brittain Ladd in onder andere de New York Post.

Dit alles bij elkaar levert volgens de berekening van RTL een totale kostenpost op van 590 miljoen dollar. Ahold Delhaize wil niet aan RTL bevestigen of ontkennen dat het de Turkse koper ruim 180 miljoen meegaf om van de Amerikaanse bezorgdienst af te komen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!