ACM waarschuwt voor nepkortingen in aanloop naar Black Friday
Gepubliceerd op 17 oktober 2024 om 09:11
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet een oproep aan online ondernemers om kortingen rond het koopjesfestijn Black Friday alleen aan te bieden als het echte kortingen zijn. De waakhond attendeert erop dat er strikte regels rond het afprijzen van producten gelden.
Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM zegt daarover: “Met Black Friday en de feestdagen in het vooruitzicht gaan veel mensen op zoek naar cadeaus. Ondernemers spelen daarop in met aanbiedingen. Om ervoor te zorgen dat deze aanbiedingen ook echte aanbiedingen zijn, wijzen wij ondernemers nog eens op de regels die daarvoor gelden: een korting is alleen een korting als het ook een échte korting is.”
‘Nepkorting’
Veel ondernemers gebruiken ‘van-voor’-aanbiedingen om te benadrukken hoe groot de korting is die de consument krijgt. De lagere verkoopprijs van het aanbod wordt bijvoorbeeld afgezet tegen de ‘adviesprijs’, ‘fabrikantenprijs’, ‘normale’ of ‘originele’ prijs. Dat lijkt een korting, maar de ondernemer heeft vaak deze doorgestreepte prijs nooit gebruikt. De ondernemer mag alleen een 'van-voor'-aanbieding doen als hij de doorgestreepte prijs in de afgelopen 30 dagen ook echt heeft gehanteerd.
Black Friday
Volgens de ACM werken veel ondernemers graag met kortingen, omdat consumenten daar positief op reageren. “Als zij denken iets met korting te kunnen kopen, voelen zij een prikkel om snel te beslissen. Maar als iets alleen een korting lijkt maar geen echte prijsverlaging is, zet dat de consument op het verkeerde been”, aldus de waakhond.
Dat de ACM hiertegen optreedt is overigens niet nieuw. Sinds 1 januari 2023 mag de waakhond ook daadwerkelijk webshops en winkels beboeten die de ’30-dagen-regel’ niet naleven.