Fabrikanten van A-merken en winkels die ze verkopen misleiden consumenten door soms maandenlang korting te geven op drogisterijartikelen. Dat stelt de Consumentenbond na een prijspeiling onder 14 landelijke supermarkt- en drogisterijketens.
De consumentenorganisatie pleit voor het hanteren van eerlijke en dus lagere prijzen in plaats van producten altijd 'in de aanbieding' te doen. Fabrikanten en winkels sturen met hoge kortingen op A-merken steeds meer aan op bulkaankopen waarmee ze een paar weken of maanden vooruit kunnen. In die tijd komen ze niet bij de concurrent. Om de scherpe aanbiedingen te compenseren worden de ‘normale’ prijzen hoger. Die liggen echter een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk; Duitsland is gemiddeld 50 procent goedkoper voor A-merken, Frankrijk 45 procent.
“Het lijkt misschien gunstig dat drogisterijproducten bijna altijd in de aanbieding zijn. Maar door acties als 2+2 of zelfs 2+3 gratis zitten consumenten vaak vast aan meerdere producten”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Uiteindelijk hebben consumenten volgens haar meer aan een vaste lage prijs dan aan hoge kortingen.
Supermarkten goedkoper
De Consumentenbond nam aanbiedingen niet mee in de prijspeiling. Kijkend naar gewone prijzen blijken de meeste supermarkten goedkoper dan drogisterijen. Ook online zijn A-merk drogisterijartikelen vaak voordeliger, zonder dat ze in de aanbieding zijn. Bij discounters als Action, Wibra en Zeeman zijn deze artikelen eveneens vaak goedkoper, hoewel het aanbod A-merken er wel beperkter is. Huismerken van supermarkten en drogisterijen zijn gemiddeld 3 keer goedkoper dan A-merken. De Consumentenbond vindt dit geen goede ontwikkeling en neemt daarom aanbiedingen niet meer mee bij het berekenen van het predicaat Beste Koop (beste prijs-kwaliteitverhouding).
22 okt, 22:30