'Hoge kortingen A-merken bij drogist misleidend'

'Hoge kortingen A-merken bij drogist misleidend'

Fabrikanten van A-merken en winkels die ze verkopen misleiden consumenten door soms maandenlang korting te geven op drogisterijartikelen. Dat stelt de Consumentenbond na een prijspeiling onder 14 landelijke supermarkt- en drogisterijketens.

De consumentenorganisatie pleit voor het hanteren van eerlijke en dus lagere prijzen in plaats van producten altijd 'in de aanbieding' te doen. Fabrikanten en winkels sturen met hoge kortingen op A-merken steeds meer aan op bulkaankopen waarmee ze een paar weken of maanden vooruit kunnen. In die tijd komen ze niet bij de concurrent. Om de scherpe aanbiedingen te compenseren worden de ‘normale’ prijzen hoger. Die liggen echter een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk; Duitsland is gemiddeld 50 procent goedkoper voor A-merken, Frankrijk 45 procent.

“Het lijkt misschien gunstig dat drogisterijproducten bijna altijd in de aanbieding zijn. Maar door acties als 2+2 of zelfs 2+3 gratis zitten consumenten vaak vast aan meerdere producten”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Uiteindelijk hebben consumenten volgens haar meer aan een vaste lage prijs dan aan hoge kortingen.

Supermarkten goedkoper
De Consumentenbond nam aanbiedingen niet mee in de prijspeiling. Kijkend naar gewone prijzen blijken de meeste supermarkten goedkoper dan drogisterijen. Ook online zijn A-merk drogisterijartikelen vaak voordeliger, zonder dat ze in de aanbieding zijn. Bij discounters als Action, Wibra en Zeeman zijn deze artikelen eveneens vaak goedkoper, hoewel het aanbod A-merken er wel beperkter is. Huismerken van supermarkten en drogisterijen zijn gemiddeld 3 keer goedkoper dan A-merken. De Consumentenbond vindt dit geen goede ontwikkeling en neemt daarom aanbiedingen niet meer mee bij het berekenen van het predicaat Beste Koop (beste prijs-kwaliteitverhouding).

Reacties 1


22 okt, 22:30

Citaat: "De consumentenorganisatie pleit voor het hanteren van eerlijke en dus lagere prijzen in plaats van producten altijd 'in de aanbieding' te doen." Voorbeeld: de dm- drogeriemarkt in Duitsland. Goed opgeruimde winkels, ruime gangpaden, overzichtelijk ingedeeld (niet zoeken, maar vinden), vriendelijk personeel, veel biologische (verzorgings)producten, veel producten zonder microplastics en ALTIJD lage prijzen (en geen 2+2 gratis acties, waarbij je in Nederland het risico loopt, dat het filiaal van je keuze maar 2 artikelen op voorraad heeft en de aanbieding dus vaak helemaal geen aanbieding is, maar juist een misleiding). De dm... dáár zouden de Nederlandse drogisterijketens nog een voorbeeld aan kunnen nemen. Toevallig woon ik ook dicht bij de Duitse grens, dus het laat zich raden welke drogist mijn voorkeur heeft.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!