Tupperware gered van faillissement met miljoenendeal

Tupperware gered van faillissement met miljoenendeal

Tupperware is verkocht aan een groep kredietverstrekkers voor een bedrag van omgerekend 21,8 miljoen euro. Dit maakte het bedrijf bekend tijdens een hoorzitting van de faillissementsrechtbank in de Amerikaanse staat Delaware, meldt persbureau Reuters.

Ook werd het bedrijf ruim 58 miljoen euro aan schulden kwijtgescholden. Er volgt nog een aparte rechtszitting voor de goedkeuring van de verkoop.

De overeenkomst stelt de kredietverstrekkers in staat om de merknaam en activiteiten van Tupperware in meerdere belangrijke markten te kopen. Tijdens de zitting zei het bedrijf zich in eerste instantie te willen concentreren op markten zoals de Verenigde Staten, Canada, Mexico, Brazilië, China, Korea, India en Maleisië. Ook wil het verder uitbreiden in Europa en andere Aziatische markten. Activiteiten in markten waar het bedrijf zware schulden heeft, worden afgebouwd, liet ceo Laurie Ann Goldman weten in een verklaring.

Tijdens een rechtszitting vorige week voerde Tupperware aan dat de kredietverstrekkers, die de schuld van Tupperware met een flinke korting kochten, de andere schuldeisers van Tupperware niet mogen uitknijpen of mogen beletten te profiteren van verkoop. De kredietverstrekkers hadden betoogd dat de voorgestelde veiling van Tupperware hen op oneerlijke wijze zou beletten een schuldruil te gebruiken als onderdeel van hun bod op de activa van Tupperware.

De nieuwe deal biedt een middenweg, waardoor de kredietverstrekkers de mogelijkheid krijgen om schuldkwijtschelding te gebruiken voor een deel van de aankoopprijs, terwijl ze ook wat contant geld moeten inleggen dat Tupperware kan gebruiken om andere schulden af te lossen.

700 miljoen euro schuld
Tupperware, dat al jaren kampt met teruglopende verkoopcijfers en moordende concurrentie, vroeg vorige maand faillissement aan. Dit besluit volgde op langdurige onderhandelingen met zijn geldschieters over de schuldenlast van ruim 700 miljoen euro. De kredietverstrekkers besloten het bedrijf de nodige ademruimte te geven, maar de prestaties bleven achteruitgaan.

Het in 1946 opgerichte merk is vooral bekend van de zogeheten Tupperware-party's, waarbij opbergbakjes bij mensen thuis werden verkocht. In maart 2021 besloot Tupperware door teruglopende verkopen al met de activiteiten in Nederland te stoppen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!