Wibra begonnen in Frankrijk: dringen bij de discounter in Lille

Wibra begonnen in Frankrijk: dringen bij de discounter in Lille

In een drukke autostraat net buiten het centrum van Lille staat een grote rode emmer naast de kerk. Het is de iconische Wibra-emmer, die even verderop ook op de winkelpui te vinden is. Wibra opende woensdag zijn eerste winkel in Frankrijk en deed dat feestelijk, zag RetailTrends.


Het is 9.30 uur, het lint wordt doorgeknipt; de Franse consument kan officieel bij Wibra shoppen. Tientallen consumenten staan ongeduldig te wachten tot ze naar binnen mogen. Elke consument krijgt, geheel in Wibra-traditie, een grote rode emmer met Dasty bij binnenkomst.


High traffic-locatie

De straat waar Wibra zijn Franse avontuur begint is een drukke autoweg, met veel voorbijgangers. De high traffic-locatie heeft veel eettentjes, een grote supermarkt en wat andere specialistische detailhandelaren. Daarnaast bevinden zich in de straat nog wat Nederlandse tintjes. Zo zitten concullega’s Action en Zeeman hier ook. Het stukje Nederland in de straat staat misschien wel een beetje symbool voor...

In een drukke autostraat net buiten het centrum van Lille staat een grote rode emmer naast de kerk. Het is de iconische Wibra-emmer, die even verderop ook op de winkelpui te vinden is. Wibra opende woensdag zijn eerste winkel in Frankrijk en deed dat feestelijk, zag RetailTrends.


Het is 9.30 uur, het lint wordt doorgeknipt; de Franse consument kan officieel bij Wibra shoppen. Tientallen consumenten staan ongeduldig te wachten tot ze naar binnen mogen. Elke consument krijgt, geheel in Wibra-traditie, een grote rode emmer met Dasty bij binnenkomst.

Wibra Emmer Frankrijk


High traffic-locatie

De straat waar Wibra zijn Franse avontuur begint is een drukke autoweg, met veel voorbijgangers. De high traffic-locatie heeft veel eettentjes, een grote supermarkt en wat andere specialistische detailhandelaren. Daarnaast bevinden zich in de straat nog wat Nederlandse tintjes. Zo zitten concullega’s Action en Zeeman hier ook. Het stukje Nederland in de straat staat misschien wel een beetje symbool voor het imago van ons land: discount en zuinig.


Lille heeft dus de eerste Franse Wibra. Deze winkel moet samen met een aantal andere filialen, die eveneens binnenkort hun deuren moeten openen, de test worden voor de Franse markt. “We gaan in deze vestigingen een nieuw assortiment testen dat aansluit bij de behoefte van de Franse consument”, zo vertelt ceo Bas Duijsens. “We moeten goed analyseren wat werkt en ons daar op aanpassen.” Zodra Wibra het assortiment op orde heeft, wil de discounter verder uitbreiden in het land.


De locatie buiten Lille is niet zomaar gekozen, legt Duijsens uit. “We zijn niet expres buiten het stadscentrum gaan zitten, maar dit is een heel mooie locatie voor ons. Er is veel traffic door de grote supermarkt. Tel daarbij het aantal vierkante meter op dat we hier kunnen benutten en je hebt een mooie locatie.”


Rondje winkel

Het is inmiddels een half uur na de opening en de winkel staat nog steeds vol met Franse consumenten. Een vrouw vertelt enthousiast dat ze de winkel al vanuit Nederland kent en dat haar familie fan is van de winkel. De rij voor de kassa loopt al bijna tot achteraan de winkel, terwijl de Fransen de rode emmer hebben volgegooid met hebbedingetjes. Alles in de emmer is immers 20 procent afgeprijsd. De Fransen omarmen korting overduidelijk ook.


“De Franse Wibra moet gezellig ogen”, vertelt Duijsens, als we door de winkel lopen. “We zijn een winkel voor de manager van het huishouden, dus er zit een goed idee achter. Eerst de logische artikelen, zoals schoonmaakproducten. Dan richting de vrouwen- en kinderkleding en dan via de overige artikelen naar het snoepgoed bij de kassa.”

wibra-fr-foto-s-winkel034

Of dit de goede volgorde is voor een Franse winkel, durft Duijsens nog niet uit te spreken. “Je weet nooit of het gaat werken. Een nieuwe winkel in een nieuwe markt is altijd spannend. Er komt ook veel bij kijken.” Daarmee doelt Duijsens op de regelgeving, die in Frankrijk heel anders is. Ook moeten alle producten vertaald worden en moet iedere productcategorie aan Franse regels voldoen. En hoewel Wibra al winkels in Franstalig België had, is de vertaalslag nu echt gemaakt.


Uitbreiding

“De tweede winkel, die er ook moet komen, is alweer half zo makkelijk”, vervolgt Duijsens. “Je weet dan hoe alles werkt en kan voortbouwen op de eerste. We moeten nu ook gewoon met meerdere winkels testen wat werkt. Misschien moeten we de volgorde wel aanpassen of het assortiment anders invullen. We weten nog niet precies wat hier wel en niet gaat lopen.”


Die tweede en mogelijk derde winkel komen waarschijnlijk ook in het stedelijk gebied van Lille. “We moeten het onszelf niet moeilijk maken. Er wonen hier veel mensen en het is nog dicht bij België.”


Enthousiasme

Hoewel Wibra veel nieuwe winkels opent, al meer dan 30 dit jaar, merkt iedereen dat het toch wel een speciale is. Met promotie door de hele stad in de vorm van opgeblazen rode emmers en reclamezuilen van Wibra in verschillende winkelcentra, kun je er eigenlijk niet omheen. Lille moet weten dat op de Avenue de Dunkerque een Nederlandse discounter is gearriveerd.

WIbra opening Frankrijk

Ook de rest van de ochtend is het druk in de Wibra. De rij richting de kassa blijft goed gevuld. Een van oorsprong Nederlandse klant loopt met handenvol spullen rond. “Ik zeg altijd tegen mensen als ze vragen wat ik het meest aan Nederland mis: de Albert Heijn op 1 en dan mijn vrienden. Maar ik kom er nu achter dat ik de Wibra ook zeker mis.”


Duijsens kijkt ook met een tevreden blik de winkel rond. “Dit overtreft mijn verwachtingen, die van ons allemaal. Het is leuk om te zien dat mensen zo enthousiast zijn. Je bent toch een onbekend merk hier dus het is spannend of mensen komen. Natuurlijk kan je nog niets zeggen over de winkel na een uur, of na een paar dagen, maar het is fijn dat de start zo goed is. Daar heeft het hele team hard aan gewerkt.”


Bij het naar buiten gaan spreken de Fransen onderling in ieder geval enthousiast over de winkel. Met volle emmers spreekt een Française haar verbazing uit: “Een mooie winkel en toch zo goedkoop.” Frankrijk lijkt klaar voor Wibra. 

Wibra opening

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!