Shein, het populaire maar omstreden e-commercebedrijf, heeft zich tijdens een media-event in Amsterdam verdedigd tegen beschuldigingen van slecht werkgeverschap.
Volgens Jakub Hera Adamowicz, hoofd van Brussels media en communicatie bij Shein, worden medewerkers in hun toeleveringsketen eerlijk behandeld en naar behoren betaald. Dat er een link zou zijn tussen de laag geprijsde producten en lage lonen, ontkende hij.
Een kantoorbaan in Nederland laat zich moeilijk vergelijken met een fabrieksbaan in de fashionindustrie, legt hij uit. “Daar is flexibiliteit onderdeel van het productieproces. Voor veel mensen is het draaien van een extra dienst een kans om hun maandelijks inkomen te verhogen. Als zij meer uren willen werken, dan kan dat. Daar worden ze eerlijk en bovengemiddeld voor betaald.” Shein ziet volgens hem toe op een ‘goede regulering’ van die flexibele diensten.
Kortere supplychain
Adamowicz meldde verder dat het bedrijf met oog op duurzaamheid werkt aan een efficiëntere, kortere supplychain. Momenteel heeft de webgigant twee productielocaties in Turkije en Brazilië. "De faciliteit in...
Shein, het populaire maar omstreden e-commercebedrijf, heeft zich tijdens een media-event in Amsterdam verdedigd tegen beschuldigingen van slecht werkgeverschap.
Volgens Jakub Hera Adamowicz, hoofd van Brussels media en communicatie bij Shein, worden medewerkers in hun toeleveringsketen eerlijk behandeld en naar behoren betaald. Dat er een link zou zijn tussen de laag geprijsde producten en lage lonen, ontkende hij.
Een kantoorbaan in Nederland laat zich moeilijk vergelijken met een fabrieksbaan in de fashionindustrie, legt hij uit. “Daar is flexibiliteit onderdeel van het productieproces. Voor veel mensen is het draaien van een extra dienst een kans om hun maandelijks inkomen te verhogen. Als zij meer uren willen werken, dan kan dat. Daar worden ze eerlijk en bovengemiddeld voor betaald.” Shein ziet volgens hem toe op een ‘goede regulering’ van die flexibele diensten.
Kortere supplychain
Adamowicz meldde verder dat het bedrijf met oog op duurzaamheid werkt aan een efficiëntere, kortere supplychain. Momenteel heeft de webgigant twee productielocaties in Turkije en Brazilië. "De faciliteit in Istanbul, Turkije, moet een van onze belangrijkste Europese hubs worden om transportafstanden te verkorten," aldus de zegsman. Daarnaast beschikt Shein over warehouses in Italië en Polen, die bijdragen aan een snelle distributie binnen Europa.
Volgens Adamowicz wil zijn werkgever de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 25 procent verminderen. Ook wil het meer gerecyclede materialen gaan gebruiken, zoals polyester. Vorig jaar bestond 16 procent van hun polyesterverbruik uit gerecycled materiaal, dit percentage moet in 2030 zijn toegenomen tot 31 procent.
Europese regelgeving
Adamowicz gaf verder aan dat het Chinese bedrijf 'in tegenstelling tot veel andere bedrijven' zich bewust is van de Europese regelgeving en die onderkent. "We zijn niet blind voor Europese autoriteiten en werken dan ook graag met hen samen. We hebben hun goedkeuring nodig, anders kunnen we hier niet opereren”, aldus de zegsman.
Sinds februari moet de Chinese e-commercereus net als platforms als Facebook en Google voldoen aan strenge EU-regels voor een veilige online-omgeving. Zo moet Shein onderzoek doen naar de risico’s op illegale producten of namaakartikelen.