Retailcijfers: Singles' Day

Retailcijfers: Singles' Day

Het koopjesfestijn Singles' Day zit er weer op. Dat evenement is elk jaar op 11 november en vooral in China een groot spektakel, groter dan Black Friday. Reden genoeg om wat cijfers op een rijtje te zetten.

Singles' Day is ontstaan in 1993 op de Universiteit van Nanjing in China. De dag is bedacht door studenten die Valentijnsdag verafschuwden. Omdat 11 november uit vier enen bestaat (11/11), werd voor deze datum gekozen om het alleen zijn te vieren.

Het Chinese e-commercebedrijf Alibaba zette in 2009 Singles' Day om in een enorm koopjesfestijn, vergelijkbaar met Black Friday. 

De eerste Singles' Day van Alibaba leverde ongeveer 52 miljoen yuan op, wat destijds zo'n 7,8 miljoen dollar was. 

Niet gek voor de eerste keer, maar het zou in de jaren erna uitgroeien tot een...

Het koopjesfestijn Singles' Day zit er weer op. Dat evenement is elk jaar op 11 november en vooral in China een groot spektakel, groter dan Black Friday. Reden genoeg om wat cijfers op een rijtje te zetten.

Singles' Day is ontstaan in 1993 op de Universiteit van Nanjing in China. De dag is bedacht door studenten die Valentijnsdag verafschuwden. Omdat 11 november uit vier enen bestaat (11/11), werd voor deze datum gekozen om het alleen zijn te vieren.

Het Chinese e-commercebedrijf Alibaba zette in 2009 Singles' Day om in een enorm koopjesfestijn, vergelijkbaar met Black Friday. 

De eerste Singles' Day van Alibaba leverde ongeveer 52 miljoen yuan op, wat destijds zo'n 7,8 miljoen dollar was. 

Niet gek voor de eerste keer, maar het zou in de jaren erna uitgroeien tot een evenement met een miljardenomzet. Zo werd er in 2013 via de Alibaba-platforms Tmall en Taobao een omzet van 5,7 miljard dollar geboekt.

In 2021 ging het bij Alibaba al om 64,5 miljard dollar. Singles' Day was inmiddels geen evenement van 1 dag meer, maar duurde van 1 tot en met 11 november.

In 2010 stortte ook concurrent JD.com zich in het Singles' Day-geweld. Omzetcijfers deelde het bedrijf niet, maar die lagen nog ver onder de miljarden die later werden behaald. In 2021 noteerde JD.com een omzet van 54,1 miljard dollar.

In Nederland begonnen enkele grote retailers en webshops rond 2016 deel te nemen aan Singles' Day, toen het evenement internationaal bekender werd. Het ging onder meer om bol.com, MediaMarkt, Hunkemöller, Wehkamp en Coolblue. 

In 2024 deelt Alibaba geen omzetcijfers meer, maar de e-commercegigant boekte een 'robuuste groei' in bruto handelsvolume (gmv). Zo overschreden 139 merken op het gebied van elektronica en meubels de grens van 100 miljoen yuan (14 miljoen dollar).

45 merken, waaronder Apple en Haier, kwamen via de platforms van Alibaba zelfs boven de 1 miljard yuan uit (140 miljoen dollar). Singles' Day begon bij Alibaba dit jaar al op 14 oktober. 

JD.com, dat inmiddels ook weinig spraakzaam is over de verkopen, meldt dat dit jaar het aantal klanten met ruim 20 procent toenam.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!