'Blokker is een extreem sterk merk, maar veel te saai'

'Blokker is een extreem sterk merk, maar veel te saai'

Het failliete Blokker houdt 'de grootste uitverkoop ooit'. En veel Nederlanders laten zich dat geen 2 keer zeggen. Het is dringen geblazen in veel winkels van Blokker. Maar hoe groot is de kans op een succesvolle doorstart?


Merkadviseur Hendrik Beerda meet al sinds 2015 de kracht en reputatie van de 100 grootste retailmerken van Nederland in omzet. Samen met de Universiteit van Amsterdam heeft hij het Retail Merkenonderzoek ontwikkeld. 3 vragen over Blokker.

 

1. Hoe sterk is het merk Blokker?

"Blokker staat in de top 10 van sterkste retailmerken van Nederland. En als je breder kijkt, dan is het merk Blokker voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder net zo sterk als het merk Philips. Dus het is een extreem sterk merk.


Van de merken die in het afgelopen decennium uit de Nederlandse retailsector verdwenen, was warenhuis V&D tot nu toe veruit het sterkst. Blokker anno 2024 is zelfs nog iets krachtiger dan...

Het failliete Blokker houdt 'de grootste uitverkoop ooit'. En veel Nederlanders laten zich dat geen 2 keer zeggen. Het is dringen geblazen in veel winkels van Blokker. Maar hoe groot is de kans op een succesvolle doorstart?


Merkadviseur Hendrik Beerda meet al sinds 2015 de kracht en reputatie van de 100 grootste retailmerken van Nederland in omzet. Samen met de Universiteit van Amsterdam heeft hij het Retail Merkenonderzoek ontwikkeld. 3 vragen over Blokker.

 

1. Hoe sterk is het merk Blokker?

"Blokker staat in de top 10 van sterkste retailmerken van Nederland. En als je breder kijkt, dan is het merk Blokker voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder net zo sterk als het merk Philips. Dus het is een extreem sterk merk.


Van de merken die in het afgelopen decennium uit de Nederlandse retailsector verdwenen, was warenhuis V&D tot nu toe veruit het sterkst. Blokker anno 2024 is zelfs nog iets krachtiger dan V&D in 2015. 

 

Wel lag bij V&D de koopintentie voorafgaand aan het faillissement hoger dan bij Blokker. Verder had de consument in 2015 meer vertrouwen in de toekomst van V&D dan nu in Blokker.


V&D stond er dus voorafgaand aan het faillissement beter voor, terwijl die 2 merken enorm op elkaar lijken: Hollandse trots, maar wel vergane glorie. Met saaiheid als gemene deler."

 

2. Kan Blokker met fysieke winkels een succesvolle doorstart maken?

"Het is ze al jaren niet gelukt. Ik zie het heel somber in, omdat de Blokker-winkels door de Nederlandse consument als de saaiste winkels van Nederland worden ervaren.


Mensen hebben er ontzettend veel sympathie voor. Ze hebben ook zeker de intentie om er zo af en toe te blijven komen. Maar als het over leuk winkelen gaat, dan doet de concurrentie het veel beter. Die achterstand loop je niet snel in.


De kosten van de panden, het personeel en de voorraden die je moet aanhouden zijn daarbij zo hoog dat je het dan niet redt. Die omslag duurt jaren. Ik vrees het ergste wat dat betreft."


3. Zijn er voor Blokker wel kansen als pure online retailer?

"Online ben je flexibeler. Dan kun je met minder investeringen en veel lager doorlopende kosten zo'n beresterk merk makkelijker exploiteren. Als er al kansen zijn, dan zie ik die alleen maar in de online versie.


Dan kun je wel een heel breed assortiment voeren. Nog wel steeds duidelijk gericht op het huishouden. Maar ook online moet het dan een stuk leuker en dynamischer worden. Je moet veel meer werken met acties, met promoties, met activiteiten.


Blokker staat bekend als heel degelijk. Zo degelijk dat het heel saai is. Maar in die degelijkheid zit ook iets positiefs: de kwaliteit is goed, het personeel is goed. Wat bij online retailers vaak ontbreekt, meestal door de korte historie, is de betrouwbaarheidsfactor. Die heeft Blokker wel.


Ook bij een webwinkel kun je die menselijke factor erin brengen. Kijk naar een reisaanbieder als Eliza was here. Alsof het een mens is die je wat aanbiedt. Blokker zou je dan moeten positioneren als een Hollandse webwinkel op huishoudelijk gebied. Daar liggen kansen."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!