Upperbloom plant Europese groei
Gepubliceerd op 21 november 2024 om 15:29
Upperbloom heeft over 5 jaar zijn service uitgerold over Europa, aldus medeoprichter Tom van Ruitenbeek in gesprek met RetailTrends. De Nederlandse plantenstartup wil volgend jaar naar België en in 2027 naar 2 andere landen, waarschijnlijk Frankrijk (Parijs) en Duitsland, maar ook het Verenigd Koninkrijk kan ‘interessant’ zijn.
Bij de start van Upperbloom had de startup de ambitie om balkons te vergroenen in de stad met gevulde plantenbakken. Het bedrijf leerde al snel dat een consumentenmerk opzetten veel geld kost. “Als de groei dan tegenvalt, maak je snel verlies”, zegt Van Ruitenbeek.
Vorig jaar stopte Upperbloom met b2c en maakte de stap naar b2b. Inmiddels fleurt het bedrijf onder meer horecaterrassen en winkelcentra zoals Batavia Stad op. Het bleek een gouden greep: in 2023 passeerde het merk de omzetgrens van 1 miljoen euro, een verdrievoudiging ten opzichte van 2022. Toch werd nog ‘flink verlies’ gedraaid, volgens Van Ruitenbeek. Om hoeveel het gaat, laat hij in het midden.
De focus van het merk ligt nu op winst maken. “We groeien dit jaar met 50 procent en hebben voor het eerst een positieve ebitda. Volgend jaar willen we verdubbelen in omzet.” Volgens de medeoprichter groeit het bedrijf ‘heel hard’ en ziet hij nog veel potentie, bijvoorbeeld in kantoren en winkelstraten.
Abonnementsvorm
Vanaf 2025 introduceert Upperbloom een abonnementsmodel, waarbij klanten voor een vast bedrag per maand compleet ontzorgd worden in terrasonderhoud. Nu betaalt een klant nog de investering van de plantenbakken en per onderhoudsbezoek.
Upperbloom, plantenstartup met een missie om stadsbalkons te vergroenen, dreigde al vroeg ten onder te gaan. “We waren er bijna niet meer geweest”, aldus medeoprichter Tom van Ruitenbeek. Lees hier hoe Upperbloom er weer bovenop klimt.