Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Shoeby, IKEA en Pedigree.
Shoeby
Shoeby heeft een partner gevonden om zijn inkoop te optimaliseren. De retailer schakelt de hulp in van FashionSwipe, een platform waarbij de retailer realtime feedback ontvangt over aankomende collecties. Dankzij het platform heeft Shoeby naar eigen zeggen de inkoop-verspilling op diverse collecties met tot wel 10 procent weten te reduceren, wat heeft geleid tot een kostenbesparing tot eveneens 10 procent op de betreffende inkoopuitgaven. Het platform laat consumenten al vroeg in het ontwerpproces meekijken en noteert de inzichten en voorkeuren. Naast dat het goed is voor de duurzaamheid, levert het ook klantloyaliteit op. “We zien dat relatief veel klanten en medewerkers van Shoeby het leuk vonden om in een vroeg stadium mee te denken over de collecties: de click-to-open-ratio was gemiddeld 17,8 procent bij klanten, terwijl de...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Shoeby, IKEA en Pedigree.
Shoeby
Shoeby heeft een partner gevonden om zijn inkoop te optimaliseren. De retailer schakelt de hulp in van FashionSwipe, een platform waarbij de retailer realtime feedback ontvangt over aankomende collecties. Dankzij het platform heeft Shoeby naar eigen zeggen de inkoop-verspilling op diverse collecties met tot wel 10 procent weten te reduceren, wat heeft geleid tot een kostenbesparing tot eveneens 10 procent op de betreffende inkoopuitgaven. Het platform laat consumenten al vroeg in het ontwerpproces meekijken en noteert de inzichten en voorkeuren. Naast dat het goed is voor de duurzaamheid, levert het ook klantloyaliteit op. “We zien dat relatief veel klanten en medewerkers van Shoeby het leuk vonden om in een vroeg stadium mee te denken over de collecties: de click-to-open-ratio was gemiddeld 17,8 procent bij klanten, terwijl de medewerkerbetrokkenheid zelfs gemiddeld 36 procent bereikte”, aldus de retailer.
IKEA
IKEA Zwitserland heeft een nieuwe manier gevonden om personeel te werven. De zogenoemde JobBot is een wervingstool die is ontworpen om de kandidaatervaring te verbeteren en de processen van wervingsmedewerkers te stroomlijnen. De chatbot is vooraf geschreven en begeleidt kandidaten door het proces. Ook filtert die vacatures op basis van de informatie die de kandidaat aan de bot heeft gegeven bij het aanmaken van hun profiel. “We geloven dat mensen het verschil maken. De IKEA JobBot overbrugt echter de kloof tussen mensen en technologie en verbetert de communicatie”, zo stelt de Zweedse retailer. Of de JobBot ook in andere landen wordt ingezet, is nog niet bekend.
Pedigree
Hondenvoermerk Pedigree heeft een nieuwe tool ontworpen: DogGPT. De knipoog naar ChatGPT moet potentiële baasjes matchen met asielhonden op basis van persoonlijkheid. Voor ruim een derde van de Nederlanders is een lieve en/of vriendelijke uitstraling een van de belangrijkste aspecten bij de hondkeuze. In het asiel gaan mensen vooral op uiterlijk af, met mismatches tot gevolg. Volgens het hondenvoermerk zijn bij het kiezen van een hond ook andere factoren belangrijk, zoals temperament, gezondheid en compatibiliteit met je levensstijl. Met DogGPT wordt dit dus allemaal gematcht.