Sustainable Retail: Tweedehands foute kersttruien

Sustainable Retail: Tweedehands foute kersttruien

Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.


Albert Heijn

Niet alleen aan klanten, maar ook aan alle winkels binnen de centrumring van Amsterdam levert Albert Heijn sinds kort emissievrij. Dit krijgt de supermarktketen voor elkaar dankzij een verdubbeling van het aantal laadpalen voor bezorgauto’s bij Home Shop Center Amsterdam en de uitbreiding van het aantal elektrische vrachtwagens dat rijdt vanuit het distributiecentrum Zaandam. Daarnaast breidt Albert Heijn het emissievrij bezorgen en beleveren deze maand uit naar de zero emissie-zones in Dordrecht, Zwolle en Deventer. Aan het begin van 2025 volgen Amersfoort, Assen, Enschede, Nijmegen, Maastricht, Tilburg en Eindhoven. Albert Heijn heeft als doel om in 2030 volledig emissievrij te leveren aan alle winkels en klanten in Nederland in België.


Zeeman

In alle Nederlandse Zeeman-filialen zijn dit jaar tweedehands foute kersttruien te koop. Volgens de retailer kunnen deze zo goed als nieuwe truien makkelijk nog een keer worden gedragen. Voor dit initiatief werkte Zeeman samen met textielrecyclebedrijf  Erdotex Group en leerbedrijf NouJij!


Decathlon

Na een pilotperiode van 4 maanden slaan Decathlon Nederland en United Repair Centre (URC) definitief de handen ineen voor het repareren van sportproducten. Bij de samenwerking ligt de focus op het repareren van alle textiel, zoals kleding, rugzakken en slaapzakken. Het gaat daarbij om zowel de eigen retouren en defecten van Decathlon als reparaties voor klanten. Het doel van de samenwerking is om sportproducten een tweede leven te geven en daarmee de levensduur van deze producten te verlengen. Decathlon heeft sinds de start van de samenwerking ongeveer 1500 kledingstukken, slaapzakken en rugzakken gerepareerd. De sportwinkelketen repareert naast kleding ook andere typen sportproducten. In Nederland zijn alleen al 35.000 producten hersteld, zoals fietsen, ski’s, kledingstukken en tenten.


Lidl 

Lidl heeft een duurzaam snellaadplein voor vrachtwagens geopend op het distributiecentrum van Lidl in Heerenveen. De eerste 3 stations zijn meteen in gebruik genomen. In totaal komen er op het dc in Heerenveen voor februari 2025 nog 3 snellaadstations (350 kWh) bij van waaruit Lidl haar winkels in het noordoosten van Nederland bevoorraadt. De stroom wordt deels opgewekt door de zonnepanelen die op het dak van het distributiecentrum liggen. In de komende maanden komen daar nog meer zonnepanelen bij. Op het dc kunnen straks ook andere ondernemers gaan laden, want Lidl maakt het station semi-publiekelijk.  De supermarkt belevert landelijk al haar filialen nu al fossielvrij. Voor eind 2025 zullen alle Lidl dc's in Nederland een eigen laadplein hebben.


Amazon/IKEA

Amazon.com en IKEA gaan samen met zo’n dertig andere bedrijven in januari rederijen uitnodigen om te bieden op een contract voor vrachtvervoer met schepen die bijna-emissievrije e-brandstoffen, zoals e-methanol, gebruiken. Deze bedrijven maken deel uit van de Zero Emissions Maritime Buyers Alliance. Hun doel is om met hun gezamenlijke invloed de vraag naar e-brandstoffen - gemaakt van hernieuwbare energie en CO2 - te vergroten en de overgang van de zeescheepvaartindustrie naar een emissievrije uitstoot te versnellen. De drie- tot vijfjarige contracten van de groep zullen naar verwachting in 2027 van start gaan.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!