RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Professor of Corporate Sustainability Reporting aan Nyenrode, René Orij, over de B Corp-status van Albert Heijn.
Albert Heijn was er al een ruim jaar druk mee, maar treedt nu toe tot de club bedrijven met een B Corp-certificering. In Nederland zijn onder andere Dopper, Tony’s Chocolonely, Mud Jeans en Rituals al lid van dit gezelschap. Waarom wil Albert Heijn dit certificaat zo graag hebben? En kan de supermarktketen hier nog voordelen en/of nadelen van ondervinden?
Wat houdt het eigenlijk in, B Corp zijn?
“B Corp is één van de beter onderbouwde systemen om te laten zien dat jouw bedrijf maatschappelijke, milieu- en sociale impact heeft. Er wordt niet alleen beoordeeld wat je nu doet, maar ook gekeken naar wat je plannen zijn om het nog beter te gaan doen. Je krijgt die certificering niet zomaar. De certificering geeft een bepaalde kleuring aan het imago van de supermarkt.”
Wat betekent dit voor het merk Albert Heijn?
“De organisaties die hieraan meedoen zijn echt een...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Professor of Corporate Sustainability Reporting aan Nyenrode, René Orij, over de B Corp-status van Albert Heijn.
Albert Heijn was er al een ruim jaar druk mee, maar treedt nu toe tot de club bedrijven met een B Corp-certificering. In Nederland zijn onder andere Dopper, Tony’s Chocolonely, Mud Jeans en Rituals al lid van dit gezelschap. Waarom wil Albert Heijn dit certificaat zo graag hebben? En kan de supermarktketen hier nog voordelen en/of nadelen van ondervinden?
Wat houdt het eigenlijk in, B Corp zijn?
“B Corp is één van de beter onderbouwde systemen om te laten zien dat jouw bedrijf maatschappelijke, milieu- en sociale impact heeft. Er wordt niet alleen beoordeeld wat je nu doet, maar ook gekeken naar wat je plannen zijn om het nog beter te gaan doen. Je krijgt die certificering niet zomaar. De certificering geeft een bepaalde kleuring aan het imago van de supermarkt.”
Wat betekent dit voor het merk Albert Heijn?
“De organisaties die hieraan meedoen zijn echt een club, een groep van ondernemingen die zegt: wij zijn duurzaam, wij willen meer dan winst maken, wij willen ook zorgen voor onze omgeving. Het is een club met een positieve, duurzame vibe om zich heen en dat is natuurlijk heel goed voor het merk. Een bepaald publiek zal de winkel daardoor ook meer waarderen.”
Wat levert het precies op voor Albert Heijn?
“Met de B Corp-certificering laat Albert Heijn zien dat duurzaamheid in het bedrijfsproces is geïntegreerd. De wens om duurzaam te zijn komt van binnenuit. Het houdt ze op dit gebied natuurlijk ook bij de les, want ze moet iedere keer weer zorgen dat alles op orde is en dat ze blijven verbeteren. Het helpt ook om aan de Nederlandse en Europese regelgeving of andere standaarden te voldoen, omdat B Corp vaak minimaal zulke strenge eisen heeft.”
Zitten er nog nadelen aan vast?
"Eigenlijk niet. Een groot deel van de klanten vindt het fijn dat Albert Heijn zijn best doet zo duurzaam mogelijk te zijn. Albert Heijn zelf voelt zich er waarschijnlijk ook goed bij. De medewerkers kunnen iedere avond met een fijn gevoel naar huis wetende dat ze hun steentje aan een duurzamere wereld hebben bijgedragen.
Als je echt heel graag op een negatieve manier naar de B Corp-certificering van Albert Heijn wilt kijken, dan zou je kunnen zeggen dat er ook mensen zijn die niet geloven in duurzaamheid. Die kunnen negatief en cynisch zijn en misschien straks met iets minder plezier boodschappen bij Albert Heijn doen. Albert Heijn kan als merk in een bepaalde hoek worden gedrukt."
Kan het zo zijn dat je B Corp wordt afgenomen? En waarom dan?
“Dat is in theorie mogelijk. Bij de certificering wordt niet alleen gekeken naar de huidige situatie, maar ook naar de plannen om te blijven verbeteren. Dat maakt dat alleen bedrijven die er voor willen blijven werken zich aanmelden. Het voordeel daarvan is dat je het ook niet even voor greenwashing kan gebruiken. Dat is wat dit systeem zo goed maakt.
Mocht Albert Heijn om wat voor reden dan ook het B Corp-certificaat verliezen, dan is dat wel serieus schadelijk voor het imago. Als je hiervoor gekozen hebt, moet je er ook vol voor blijven gaan. Maar ik denk dat Albert Heijn dat ook heel graag wil. Het kost zoveel tijd en geld om hier te komen. Dat ga je niet zomaar opgeven.”