Sustainable Retail: Circulaire ontwerples van Zalando

Sustainable Retail: Circulaire ontwerples van Zalando

Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.

Jumbo

Jumbo is een samenwerking aangegaan met Foodvalley. Dat bedrijf zet zich in om de voedseltransitie te versnellen. In 2050 moet het voedselsysteem voedselzekerheid bieden aan 10 miljard mensen wereldwijd. Lekker, betaalbaar, gezond en duurzaam voedsel, geproduceerd met respect voor dieren en onze planeet, zo luidt de missie. De Brabantse keten is de eerste supermarkt die zich erbij aansluit. Concrete voorbeelden die hieruit voortvloeien zijn de Edamame boontjes van Bonduelle en het Plant Protein Forward-initiatief.

Zalando

Zalando gaat het onderwijs in. Geen traditionele modeklassen, maar een educatief programma gericht op circulariteit in de mode. Voortbouwend op het succes van de pilot in 2023 aan het Manchester Fashion Institute van de Manchester Metropolitan University, wordt het programma in 2024/2025 uitgebreid en uitgevoerd aan het Marangoni Fashion Institute in Milaan (Italië), VIA University College (Denemarken), Istituto Europeo di Design (IED) in Madrid (Spanje), Leeds Arts University (VK), BSP Berlijn en Burg Giebichenstein University of Art and Design Halle (Duitsland). 
De inhoud van de cursus is ontwikkeld door experts uit de industrie samen met Zalando. De studenten gaan aan de slag met een circulaire ontwerptheorie, waarna in 2025 een groep experts een ontwerp kiest dat de modeindustrie verder kan helpen.

Puma

Puma belooft dat het meer materialen gaat kopen van textielinnovator Spinnova. Het sportschoenenmerk zal voornamelijk houtvezelmateriaal afnemen en die gebruiken voor toekomstige collecties. "Puma krijgt zo toegang tot kunstmatige cellulosevezels (MMCF), waarbij water wordt gebruikt in plaats van chemicaliën om deze vezels te produceren", aldus Howard Williams, director global innovation apparel & accessories bij Puma.

Vomar

Supermarktketen Vomar heeft bij zijn distributiecentrum in Alkmaar een nieuwe Solar Carport geopend. Met 828 zonnepanelen en een vermogen van 455,4 kWp wekt de Solar Carport jaarlijks 420.000 kWh op, vergelijkbaar met het energieverbruik van 200 huishoudens. In totaal heeft het bedrijf nu 24 laadpunten en kan het in totaal 10 elektrische trucks tegelijkertijd opladen. Daarmee is deze stap een flinke vooruitgang in de elektrificatie van het transport van de supermarktketen.

Belgische supermarkten

Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl hebben in België het samenwerkingsverband Reusable Packaging Coalition opgericht met als doel het verminderen van verpakkingsafval. Het eerste proefproject gaat van start met champignonverpakkingen in de regio Mechelen. Vanaf medio volgend jaar is het de bedoeling champignons te verkopen in herbruikbare bakjes, die industrieel worden gewassen en opnieuw gevuld door de teler. Naast het stimuleren van hergebruik van verpakkingen, onderzoekt het samenwerkingsverband ook standaardisatie van herbruikbare voedselverpakkingen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!