Nederlandse consumenten hebben in het derde kwartaal online 7,8 miljard euro uitgegeven, 5 procent meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.
De toename komt door een hoger gemiddeld aankoopbedrag. Het aantal online aankopen bleef stabiel op 83 miljoen. De dienstensector is met een stijging van 8 procent de drijvende kracht achter de groei van de online bestedingen. Verzekeringen (+32 procent) en tickets voor attracties en evenementen (+20 procent) lieten de grootste toename zien.
Aan producten werd 3 procent meer uitgegeven. Bij telecom ging het om een stijging van 23 procent, terwijl in de categorie doe-het-zelf/tuin 12 procent meer werd besteed. De grootste daler is media & entertainment: -16 procent. Deze branche laat volgens de onderzoekers doorgaans een grillig patroon in de online bestedingen zien. Zo was er vorig jaar juist een bovengemiddelde toename doordat er veel vraag was naar de PlayStation 5.
Vergeleken met een jaar eerder kochten Nederlanders vaker bij buitenlandse webshops en gaven ze er ook meer uit. In het derde kwartaal werd 1,1 miljard euro cross-border besteed, goed voor 14 procent van de totale online uitgaven. Een jaar geleden was dat nog 12 procent.
Reacties 0