Shein haalt 'toxische' producten uit webshop

Shein haalt 'toxische' producten uit webshop

Sommige kledingstukken van de Chinese e-commercegigant Shein gaan de wettelijke gezondheidsnormen voor toxische stoffen ver te boven. Dat blijkt uit onderzoek van het KRO-NCRV-programma Pointer Checkt. De retailer meldt dat de producten niet meer verkocht zullen worden.

Het onderzoeksprogramma bestelde 5 artikelen met een hoog risico op giftige stoffen en liet deze testen in een laboratorium. 2 van de 5 producten, een paar badslippers en een regenjas, bevatten veel meer ftalaten (‘weekmakers’) dan wettelijk toegestaan. Ftalaten worden gebruikt om kunststoffen soepeler te maken en kunnen schadelijk zijn voor zowel de gezondheid als het milieu.

Shein heeft de onderzochte artikelen inmiddels uit de webshop gehaald, zo laat het bedrijf in een reactie aan Pointer Checkt weten. Shein meldt verder dat het de veiligheid van zijn producten serieus neemt. Zo zouden er regelmatig steekproeven worden uitgevoerd en werkt het bedrijf samen met internationale partners om de kwaliteit te waarborgen.

In opspraak
De kleding van Shein is in het verleden vaker in opspraak geraakt. Pointer Checkt wijst daarmee naar eerdere onderzoeken van organisaties zoals Greenpeace, het Canadese CBC MarketPlace en de Belgische VRT. Die toonden aan dat producten van het bedrijf vaak schadelijke stoffen bevatten. Daarnaast ontdekten Britse onderzoeksjournalisten in 2022 dat arbeiders in de textielfabrieken werkdagen van 18 uur maakten, geen weekend hadden en slechts een derde van hun salaris ontvingen als zij fouten maakten. Ook zou Shein katoen gebruiken uit de Chinese provincie Xinjiang, waar Oeigoeren dwangarbeid verrichten.

Vorige maand verdedigde Shein zich tijdens een media-event in Amsterdam nog tegen beschuldigingen van slecht werkgeverschap. Shein is een van de grootste kledingbedrijven ter wereld en biedt tussen de 600.000 en 700.000 producten aan via haar webshop. Dagelijks komen daar 6.000 nieuwe items bij.

Reacties 1


18 dec, 10:33

"Shein is een van de grootste kledingbedrijven ter wereld en biedt tussen de 600.000 en 700.000 producten aan via haar webshop. Dagelijks komen daar 6.000 nieuwe items bij."

Dit klopt niet. Deze zin suggereert dat het aantal SKUs continu groeit. Dat is niet het geval.
Shein voegt dagelijks een paar duizend ontwerpen toe (de meningen lopen uiteen over het exacte aantal), maar verwijdert ook ontwerpen die niet populair blijken te zijn. Daarmee is het assortiment continue in beweging en produceert Shein enkel extra batches van populaire artikelen (de eerste batch is meestal slechts 100-200 groot).

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!