Het is schoenen- en kledingketen Bristol ondanks een vernieuwingsoperatie nooit gelukt om het slechte imago van zich af te schudden. Dat zegt ceo Elise Vanaudenhove in een interview met zakenkrant De Tijd, terugblikkend op het faillissement.
Vanaudenhove trad in 2017 aan als topvrouw bij het familiebedrijf en zag dat daar de tijd had stilgestaan. "Na het hoogtepunt moet je vernieuwen, en daar zijn we te laat in geslaagd", vertelt ze. "We hebben in 2018 een vernieuwingsoperatie in gang gezet. Dat hadden we 20 jaar eerder moeten doen."
Onder haar leiding ging de kwaliteit omhoog, werden de winkels opgefrist en was er meer aandacht voor service. "Maar ons imago bleef ons parten spelen omdat je geld nodig hebt om het echt te veranderen", zegt Vanaudenhove. "Niet gigantisch veel, maar we hadden op den duur niks meer. Ook in Nederland kregen we ons imago niet afgeschud."
Desondanks was Bristol volgens Vanaudenhove op de goede weg, maar corona gooide roet in het eten. De banken weigerden de helpende hand te bieden. "Ze hebben ons stilletjes doodgeknepen." In Nederland was Bristol al jaren verlieslatend, maar mede door ongunstig zomerweer vielen volgens Vanaudenhove ook de verkopen in België verder terug. Het tij was niet meer te keren en het doek viel voor Bristol.
In België maakte Bristol een gedeeltelijke doorstart, in Nederland lukte dat niet.
Reacties 0