De prijs is voor de Nederlandse consument de belangrijkste reden om voor een kledingwinkel te kiezen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.
Maar liefst 56 procent van de klanten baseert hun keuze op de prijs. Daarnaast hecht ruim de helft (54 procent) veel waarde aan het aanbod van een winkel.
Ondanks de toenemende aandacht voor duurzaamheid in de samenleving, noemt slechts 7 procent van de klanten dit als doorslaggevende factor bij de keuze voor een kledingwinkel. Ook aspecten als aftersales (3 procent), personalisatie (3 procent), hygiëne (2 procent) en veiligheid (1 procent) hebben weinig invloed op het koopgedrag.
De prijsbewustheid van Nederlandse consumenten blijkt ook uit het feit dat 34 procent van de klanten kleding aanschaft vanwege aanbiedingen. Wat betreft het aanbod kiezen consumenten bij voorkeur voor een breed assortiment, zoals bij Zalando, of juist voor een specifiek aanbod, zoals bij Hunkemöller.
Reacties 0