‘Discountsupermarkten zien marktaandeel in Q4 groeien, Jumbo levert in’
Gepubliceerd op 10 januari 2025 om 09:49
Het marktaandeel van Aldi en Lidl steeg in het laatste kwartaal van 2024 flink ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt data- en insightsbedrijf Hiiper in zijn supermarktkwartaalmonitor.
Aldi en Lidl zagen hun marktaandeel in het 4e kwartaal groeien met respectievelijk index 110 en 108. Bij Aldi nam zowel het aantal klanten als het bestede bedrag toe (beide met index 105). Ook het bonbedrag van Lidl-klanten was hoger (index 105).
Vooral de prijsgeoriënteerde formule wonnen marktaandeel, aldus Hiiper. Zo plusten Dirk (108), Nettorama (108) en Vomar (103) eveneens qua marktaandeel. Daarmee streven ze Albert Heijn en Jumbo voorbij. Het aandeel van Albert Heijn groeide met index 104, terwijl Jumbo juist behoorlijk inleverde (index 93).
De totale markt laat in het 4e kwartaal met index 96 flink minder transacties zien dan in dezelfde periode in 2023. Dat is volgens het onderzoek grotendeels te wijten aan het verdwijnen van de tabaksverkoop in supermarkten. De inflatie bracht de omzetindex alsnog op 100. De gemiddelde besteding per transactie steeg met ongeveer 4 procent naar 23,79 euro.