JD Sports tempert winstverwachting

JD Sports tempert winstverwachting

JD Sports heeft zijn winstverwachting naar beneden bijgesteld. Redenen hiervoor zijn tegenvallende verkopen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten en een verhoogde promotiedruk van concurrenten.

Ook daalde de like-for-like omzet in november en december met 1,5 procent, ondanks een sterke kerstverkoop. Volgens ceo Régis Schultz is dit te wijten aan een ‘grotere tegenwind in de markt dan verwacht’, zegt hij in een handelsupdate. Reden voor de topman om het nieuwe financiële jaar ‘voorzichtig te benaderen’.

De verkoop van schoenen groeide harder dan kleding en fysieke winkels deden het beter dan online, zo valt verder te lezen. Volgens de sportketen lieten de segmenten sporting goods en outdoor sterke like-for-like prestaties zien. Ook groeide de omzet in Europa en Azië-Pacific. Deze resultaten compenseren deels de zwakkere verkopen in het VK en de VS.

Volgens Schultz is de like-for-like omzet tot nu toe stabiel. De verwachting is dat dit niveau aanhoudt. De organische omzet nam toe met 3,4 procent, tegen 8,3 procent in het tweede kwartaal vorig jaar. Voor het hele jaar wordt een omzetgroei van ongeveer 5 procent verwacht. De brutomarge wordt geraamd op ongeveer 48 procent, gelijk aan vorig jaar.

Op basis van deze resultaten verwacht JD Sports nu een winst vóór belastingen en correcties tussen de 1 en 1,1 miljard euro. Dankzij een goede voorraadbeheersing en sterke cashmanagement gedurende het jaar verwacht het bedrijf het boekjaar af te sluiten met een kleine nettoschuld.

JD Sports Fashion was door middel van een dochterbedrijf eigenaar van de inmiddels failliete winkels van Perry Sport, Aktiesport en Sprinter in Nederland. In november vorig jaar nam de sportketen de Franse sneakerketen Courir over. Het bedrijf, dat op dit moment 34 winkels heeft in Nederland onder het merk JD Sports, wil 250 tot 350 winkels per jaar openen. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!