De Zwitserse chocolademaker Lindt zag zijn like-for-like omzet in 2024 met 7,8 procent groeien ondanks de torenhoge cacaoprijzen en een afzwakkend consumentenvertrouwen.
Lindt noteerde een omzet van 5,9 miljard euro (5,4 miljard Zwitserse frank), een stijging van 5,1 procent in vergelijking met een jaar eerder. De groei is mede te danken aan de prijsverhogingen die vorig jaar werden doorgevoerd om de stijgende cacaokosten te compenseren. Ook dit jaar wil de chocolademaker de prijzen weer opschroeven. Succesvolle productlijnen zoals Lindor en Excellence droegen eveneens bij aan de groei, net als innovaties zoals nieuwe Lindor-smaken en limited editions.
Groei in alle regio's
Volgens het bedrijf hebben alle regio’s aan de groei bijgedragen. Vooral Europa deed het met een omzet van omgerekend ruim 2,6 miljard euro goed, een organische groei van 9,5 procent. Veel Europese markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Centraal- en Oost-Europa, Frankrijk en de Benelux, behaalden dubbelcijferige groei.
Ook Noord-Amerika boekte groei, met een omzetstijging van 5 procent, tot omgerekend 2,2 miljard euro. In de regio 'Rest van de wereld', waaronder Brazilië, Japan en China, groeide de omzet met 10 procent tot 0,77 miljard euro. Alle landen lieten sterke dubbelcijferige cijfers zien.
Global Retail, de divisie die onder andere de eigen winkels en webshops omvat, groeide met 16,7 procent. Het bedrijf breidde het aantal winkels uit van 530 naar 560 locaties wereldwijd, naast 21 webshops.
Verwachtingen
Voor 2025 verwacht Lindt een like-for-like omzetgroei van 7 tot 9 procent, samen met een verdere verbetering van de operationele winstmarge. Ook op de lange termijn streeft het bedrijf naar een jaarlijkse organische groei van 6 tot 8 procent.
In Nederland heeft Lindt op dit moment winkels in Utrecht en Eindhoven en outlets in Halfweg, Lelystad, Roosendaal en Roermond, alsmede een webshop. Wereldwijd heeft het bedrijf zo'n 500 shops.
Reacties 0