Supermarktomzet onder druk door tabaksverbod

Supermarktomzet onder druk door tabaksverbod

Na 2 jaar van omzetgroei in de supermarkten door inflatie, daalde de omzet in de supermarkten vorig jaar met 1 procent tot 49,9 miljard euro. Dat blijkt uit onderzoek van NielsenIQ.

De belangrijkste reden voor de daling is het verbod op de verkoop van tabak, dat per 1 juli 2024 van kracht werd. Ook speelt mee dat sinds 2021 supermarkten minder producten verkopen. Dit komt onder meer door inflatie en de verhoging van belastingen en accijnzen op onder meer alcohol, met stijgende prijzen als gevolg.

Exclusief de tabak gerelateerde categorieën was er wel sprake van omzetgroei, namelijk +2,5 procent.

De gemiddelde prijs in de supermarkt lag in december 2024 4,5 procent hoger dan het jaar ervoor. Door de eerder genoemde overheidsmaatregelen steeg de gemiddelde prijs van dranken, zoals frisdranken, bier en wijn, zelfs met 8,8 procent ten opzichte van december 2023.

Hoewel het totale verkoopvolume niet groeide, waren er wel categorieën die meer werden verkocht. Voorbeelden hiervan zijn buitenlandse kaas, sport- en energiedranken, diepvriessnacks, premixen en likorettes, sushi en pinda’s en noten.

Het marktaandeel van eigen merken steeg in 2024 met 1,8 procentpunt naar 54,5 procent. Deze stijging komt echter vooral door het wegvallen van tabaksverkopen. Exclusief de tabak gerelateerde categorieën bleef het aandeel van eigen merken gelijk aan dan van 2023.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!