'Slechts 1 op de 10 retailers is echt onderscheidend'
Gepubliceerd op 24 januari 2025 om 13:48
Slechts iets meer dan 1 op de 10 retailers (12 procent) is in de ogen van consumenten echt onderscheidend. Dat blijkt uit een onderzoek van Q&A Retail, dat 7.500 Nederlanders ondervroeg over 198 retailers.
Onder meer Ekoplaza, de Keurslager, Picnic, Bever, Crisp, Dille & Kamille en Rituals doen het volgens consumenten goed. Op het gebied van fashion zijn onder meer Sissy-Boy, Norah en Van Dal Mannenmode onderscheidend, meldt John Terra van Q&A. Dat geldt ook voor Cos, Van Uffelen en OFM.
Terra noemt het zorgwekkend dat bij 17 procent van de retailers twee derde of meer van de bezoekers aangeeft die niet als onderscheidend te beschouwen. "Deze problematiek speelt vooral bij retailers in fashion en huis & wonen."
Een loyale klantenbasis is cruciaal voor succes, zegt Terra. Onder meer Schoonenberg, 123inkt, Specsavers, Zooplus, de Keurslager, Pearle, Picnic en Hunkemöller excelleren op dat vlak. "Deze retailers weten niet alleen veel klanten aan zich te binden, maar worden ook actief aanbevolen bij anderen."