Starbucks worstelt zijn weg terug naar boven met betere cijfers
Gepubliceerd op 29 januari 2025 om 11:02
Starbucks heeft in het eerste kwartaal een lagere omzetdaling geboekt dan analisten hadden verwacht. De wereldwijde omzet daalde met 4 procent, terwijl een daling van 4,6 procent was voorspeld.
Het relatief positieve resultaat is een eerste indicatie dat de nieuwe strategie van ceo Brian Niccol zijn vruchten lijkt af te werpen. Niccol, die in september vorig jaar aantrad als nieuwe topman, wil Starbucks in de Verenigde Staten terugbrengen naar zijn koffiehuisroots. 'We're getting back to Starbucks', zei hij destijds. Onder zijn leiding worden onder meer een eenvoudiger menu, keramische kopjes, zogenaamde refills en kortere wachttijden van maximaal 4 minuten ingevoerd.
Volgens Niccol vormt het huidige mobiele bestelsysteem van het bedrijf een groot knelpunt door de 'first-in, first-out'-werkwijze. De ceo werkt aan een efficiënter systeem dat de druk op barista’s moet verlichten en wachttijden moet verkorten. Volgens Niccol zou dit de potentie van Starbucks kunnen ontsluiten om uiteindelijk het aantal vestigingen in de VS te verdubbelen. Tijdens de NRF Retail’s Big Show in New York deze maand zei chief technology officer Deb Hall Lefevre al dat techniek een rol heeft in het realiseren van kortere wachttijden.
Naast operationele aanpassingen heeft Niccol het kortingsbeleid van Starbucks teruggeschroefd en richt hij zich op bredere marketing buiten het loyaliteitsprogramma.
Ceo-wissel
Het rommelt al enige tijd bij de Amerikaanse koffieketen. Zo legde voormalig topman Laxman Narashihan vorig jaar augustus zijn functie per direct neer, slechts anderhalf jaar na zijn aantreden. De reden achter zijn plotselinge vertrek werd niet bekend. Wel had het bedrijf al enige tijd te maken met dalende omzetten.
Zijn opvolger Brian Niccol moest het bedrijf weer op de rails krijgen. Niccol kwam over van fastfoodketen Chipotle, waar de omzet onder zijn leiding verdubbelde en de winst maar liefst verzevenvoudigde. Zijn inspanningen in de eerste 4 maanden bij de koffieketen legden hem geen windeieren. Hij ontving vorig jaar maar liefst 96 miljoen dollar (92 miljoen euro) voor zijn werk, een van de hoogste beloningen in de Amerikaanse zakenwereld.
Stakingen
Vlak voor de feestdagen gingen zo’n 10.000 Starbucks-medewerkers van in totaal 300 vestigingen in de Verenigde Staten in staking. De Amerikaanse vakbond Workers United en werknemers eisten onmiddellijke verhoging van het minimumloon. Onderhandelingen met de vakbond, die al sinds februari vorig jaar lopen, vorderen sindsdien maar langzaam. Starbucks heeft in de VS zo'n 11.000 filialen en 200.000 medewerkers.