Crowdfunders lijken grootste slachtoffer van faillissement Bopita

Crowdfunders lijken grootste slachtoffer van faillissement Bopita

Bij elkaar lopen de schulden van de kindermeubelfabrikant op tot 3 miljoen euro. 

Het lijkt erop dat de deelnemers van de crowdfunding de grootste slachtoffers zijn van het faillissement van kindermeubelfabrikant Bopita. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag.

De crowdfunding startte in april op het platform Geldvoorelkaar. Die partij eist volgens het verslag nu iets meer dan 672.000 euro. Ook heeft het bedrijf een ‘separatistenpositie’, waarmee het zijn vordering buiten het faillissement om kan verhalen. 

Zo'n partij heeft daarmee een hogere positie dan de zogeheten preferente schuldeisers, waaronder partijen als de Belastingdienst, erkent curator Guido Roest desgevraagd. Maar het is volgens hem nog te vroeg om te zeggen of Geldvoorelkaar daadwerkelijk iets terugkrijgt.

Bij elkaar wordt er tot dusver meer dan 3 miljoen euro van het bedrijf geëist. Naast de ruim 6,5 ton van de crowdfunders, wil de Belastingdienst ook nog 1,4 miljoen euro. Ook hebben zich tot nog toe 262 andere schuldeisers voor iets meer dan 1 miljoen euro in totaal gemeld. Deze groep sluit achteraan in de rij als er nog geld te verdelen is.

De curator is nog steeds op zoek naar mogelijke kandidaten voor een doorstart. Daar kan op dit moment nog geen uitsluitsel over worden gegeven. Ook naar de oorzaak van het faillissement is nog een onderzoek gaande.

Bopita is bekend van zijn kinderbedden, boxen, kinderstoelen en baby- en kinderkamers. De bedrijven achter het merk werden 7 januari failliet verklaard.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!