Sustainable Retail: Carrefour stopt met papieren folders in Frankrijk

Sustainable Retail: Carrefour stopt met papieren folders in Frankrijk

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.


Carrefour

Carrefour stopt eind maart met de huis-aan-huis verspreiding van ongeadresseerde papieren folders in Frankrijk. Dat is 2 jaar eerder dan gepland. Sinds 2022 zet de retailer in op digitalisering via de website, app, e-mail en WhatsApp, wat jaarlijks 15.000 ton papier bespaart.

Carrefour is niet de eerste supermarktketen in Frankrijk die stopt met papieren folders. Marktleider E.Leclerc ging zijn concurrent al voor en schrapte deze in september 2023.

In België bouwt Carrefour het papierverbruik verder af. Sinds 2022 is dat met 50 procent verminderd en de supermarktketen streeft tegen eind 2026 naar een 75 procent reductie. Dit betekent een afname van 7.800 ton papier in 2022 naar 1.900 ton in 2026, wat neerkomt op een besparing van 20.000 bomen per jaar.

De digitalisering leidt...

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.


Carrefour

Carrefour stopt eind maart met de huis-aan-huis verspreiding van ongeadresseerde papieren folders in Frankrijk. Dat is 2 jaar eerder dan gepland. Sinds 2022 zet de retailer in op digitalisering via de website, app, e-mail en WhatsApp, wat jaarlijks 15.000 ton papier bespaart.

Carrefour is niet de eerste supermarktketen in Frankrijk die stopt met papieren folders. Marktleider E.Leclerc ging zijn concurrent al voor en schrapte deze in september 2023.

In België bouwt Carrefour het papierverbruik verder af. Sinds 2022 is dat met 50 procent verminderd en de supermarktketen streeft tegen eind 2026 naar een 75 procent reductie. Dit betekent een afname van 7.800 ton papier in 2022 naar 1.900 ton in 2026, wat neerkomt op een besparing van 20.000 bomen per jaar.

De digitalisering leidt daarnaast ook tot minder transport, minder CO2-uitstoot en minder papierafval. De besparingen worden geïnvesteerd in gepersonaliseerde digitale promoties.


Vomar

Vomar Voordeelmarkt zet zich in om de eiwittransitie – de overgang van dierlijke naar plantaardige eiwitten – te versnellen, in lijn met de doelstellingen van de Nederlandse overheid. Het streven is om in 2030 een verhouding van 50 procent dierlijke en 50 procent plantaardige eiwitten te bereiken, zoals aanbevolen in het Klimaatakkoord.

Vomar wil de transitie naar eigen zeggen versnellen door met betaalbare alternatieven te komen voor producten met dierlijke eiwitten. “Wij geloven dat deze betaalbare keuze voor de klant uiteindelijk tot een realiseerbare transitie bij de consument zal leiden.”


Ahold Delhaize

Ook de Europese foodretailmerken van Ahold Delhaize hebben het gezamenlijke doel gesteld om in 2030 de helft van hun eiwitverkoop uit plantaardige producten te laten bestaan. Daartoe is besloten om de CO2-uitstoot te verminderen en een gezonder voedingspatroon te bevorderen.

Om klanten te stimuleren gezondere en duurzamere keuzes te maken, gaat Ahold Delhaize onder meer het aanbod van plantaardige producten vergroten, samenwerken met boeren en leveranciers om de milieu-impact van dierlijke eiwitten te verlagen, loyaliteitsprogramma’s inzetten en investeren in educatie rondom duurzamer eten. 

Albert Heijn liep al vooruit op deze doelstelling en streeft naar 60 procent plantaardige eiwitverkoop in 2030.


Plnktn/Pieter Pot

Algenmerk plnktn, pionier in algengebaseerde supplementen, slaat de handen ineen met Pieter Pot. De verpakkingsvrije online supermarkt gaat supplementen aanbieden in herbruikbare glazen potten. De algen supplementen, zoals capsules, worden direct na productie afgevuld in speciale UV-bestendige potten. Consumenten kunnen ze bestellen via de Pieter Pot-app en lege potten bij de volgende bestelling retourneren voor hergebruik.


Fashion for Good 

14 grote bedrijven, waaronder Adidas, Puma, Inditex, Deichmann, Dr. Martens, Lululemon, On, Tommy Hilfiger en Zalando, werken samen aan het initiatief ‘Closing the Footwear Loop' van het Amsterdamse platform voor duurzame mode-innovaties Fashion for Good. Het doel is om het huidige lineaire productieproces – waarbij schoenen na gebruik vaak worden weggegooid – te vervangen door een circulair model waarin recycling en hergebruik centraal staan.

Het initiatief richt zich op 3 belangrijke pijlers: onderzoeken hoeveel schoenen worden weggegooid en hoe herbruikbaar ze zijn, het ontwikkelen van richtlijnen om circulair te ontwerpen en het testen en optimaliseren van nieuwe methoden van recycling.

Jaarlijks worden wereldwijd 23,8 miljard paar schoenen geproduceerd, vaak met meer dan 60 verschillende materialen, wat recycling bemoeilijkt. 90 procent van deze schoenen belandt uiteindelijk op de vuilnisbelt. Door merken te verenigen en een gezamenlijke aanpak te stimuleren, wil Fashion for Good de schoenenindustrie structureel verduurzamen.

RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!