Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Otto en Walmart.
IKEA
IKEA voegt een aantal nieuwe functies toe aan zijn app die het winkelen zowel online als in de winkel eenvoudiger en persoonlijker moeten maken. Een van de innovaties is de IKEA Kreativ 3D Experience. Met deze augmented reality-tool kunnen klanten meubels virtueel in hun eigen huis plaatsen of in 3D bekijken. Ook kunnen ze met de tool ruimtes scannen en bestaande meubels virtueel ‘verwijderen’ voor een realistische inrichtingservaring.
Met de IKEA Shop & Go functie kunnen klanten producten scannen tijdens het winkelen. Direct en veilig afrekenen kan met de mobiele portemonnee-functie Express Checkout. Ook in de IKEA-restaurants wordt gemak vooropgesteld. Met de Food Mobile-functie kunnen klanten vooraf bestellen en zo lange wachttijden vermijden. Verder kunnen klanten in de app bestellingen en...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Otto en Walmart.
IKEA
IKEA voegt een aantal nieuwe functies toe aan zijn app die het winkelen zowel online als in de winkel eenvoudiger en persoonlijker moeten maken. Een van de innovaties is de IKEA Kreativ 3D Experience. Met deze augmented reality-tool kunnen klanten meubels virtueel in hun eigen huis plaatsen of in 3D bekijken. Ook kunnen ze met de tool ruimtes scannen en bestaande meubels virtueel ‘verwijderen’ voor een realistische inrichtingservaring.
Met de IKEA Shop & Go functie kunnen klanten producten scannen tijdens het winkelen. Direct en veilig afrekenen kan met de mobiele portemonnee-functie Express Checkout. Ook in de IKEA-restaurants wordt gemak vooropgesteld. Met de Food Mobile-functie kunnen klanten vooraf bestellen en zo lange wachttijden vermijden. Verder kunnen klanten in de app bestellingen en annuleringen beheren en bonnen bewaren.
IKEA Family-leden profiteren van een vernieuwde ledenomgeving met gepersonaliseerde aanbiedingen en exclusieve kortingen. Een nieuw puntenprogramma beloont aankopen en interacties, zoals het maken van een wensenlijst. Deze punten zijn in te wisselen voor voordelen zoals gratis Click & Collect of maaltijden in het restaurant.
Naast de app-vernieuwingen introduceert IKEA ook zelfbedieningskiosken die klanten helpen bij het kiezen van matrassen, kussens en beddengoed op basis van persoonlijke voorkeuren.
Otto
De Duitse online retailer Otto wil online winkelen makkelijker maken met onder meer AI-gestuurde winkeladviseurs. Klanten kunnen de AI vragen stellen en krijgen direct passende antwoorden van de virtuele adviseur. Zo krijgt een klant die vraagt: ‘Hoe maak ik appelmoes?’ direct een productaanbeveling te zien, bijvoorbeeld een keukenmachine.
Het bedrijf zet generatieve AI ook in om producten beter vindbaar te maken in zoekmachines. Zo voegt dochterbedrijf Witt Group, gericht op consumenten van 50 jaar en ouder, automatisch relevante AI-zoektermen zoals ‘jurken voor de moeder van de bruid’ toe aan toe productomschrijvingen. Hierdoor sluiten productdatafeeds beter aan bij de zoekintenties van klanten.
In de productontwikkeling gebruikt Otto de ‘Fashion Creation App’, die fotorealistische designs maakt op basis van ingevoerde tekst en afbeeldingen. Dochteronderneming Bonprix wil het hele productieontwikkelingsproces digitaliseren – van het eerste ontwerp tot 3D-pasvormen tot virtueel passen in de online shop.
Walmart
Walmart gaat AI inzetten om de prijs en beschikbaarheid van landbouwproducten te voorspellen. De Amerikaanse retailgigant werkt hiervoor samen met technologiebedrijf Helios. Met de AI-tool wil Walmart de beoordeling van middel- en langetermijn-klimaatrisico’s voor de wereldwijde agrarische toeleveringsketen verbeteren. Dat is volgens Walmart nodig: volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw gaat 30 procent van de voedselproductie verloren tijdens de oogst, mede door onvoorspelbaar weer.
Helios heeft tegelijkertijd een aantal nieuwe features voor de tool aangekondigd waaronder klimaatrisicobeoordeling en weersvoorspellingen tot een jaar vooruit. Ook kunnen gebruikers nu flexibele tijdsperiodes instellen voor prijsanalyses en prijzen analyseren op basis van herkomst, variëteit, kwaliteit en biologische status.
Walmart experimenteert al langer met technologie om zijn voedselketen te optimaliseren. Vorig jaar startte de retailer een pilot met landbouwtechnologie van Agritask. Die technologie gebruikt data-analyse en satellietbeelden om real-time informatie te verzamelen over gewassen, waaronder bramen en kersen, in de VS en Mexico.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.