Zo kijkt Jumbo’s interim-ceo Tom Heidman naar het retailvak

Zo kijkt Jumbo’s interim-ceo Tom Heidman naar het retailvak

"Jumbo verbetert het rendement voor de ondernemers en om te kunnen investeren. Dat is de enige weg voorwaarts", aldus Tom Heidman al ruim voor zijn benoeming tot tussenpaus. 

De tijdelijk opvolger van Jumbo-ceo Ton van Veen is een supermarktveteraan met blauw bloed. Tom Heidman werkte 12 jaar bij wat nu Ahold Delhaize heet. Ook opvallend: toen Jumbo C1000 overnam, was Heidman ceo van de inmiddels verdwenen keten. 


Sinds die overname is Heidman vooral actief als commissaris van verschillende foodmerken én als eigenaar van een wijngaard in Italië. “Maar van een interim ceo-rol bij Jumbo gaat mijn retail hart sneller kloppen en daarvoor maak ik graag ruimte”, laat hij weten. 

Dit is de visie van de topman op de Veghelse keten en het retailvak.  


‘Retailen is continu de markt in de gaten houden, de markt inademen en de markt proeven’

Tom Heidman is verweven met de supermarkt- en foodretail, zo blijkt al in het allereerste interview dat RetailTrends in 2004 publiceerde. Ruim 20 jaar later klopt die definitie van het retailvak volgens hem nog steeds. 

“Al realiseer ik me dondersgoed dat de dynamiek enorm is toegenomen”, voegt de retailveteraan daaraan toe. “De markt volgen is veel complexer geworden. Wat nog steeds geldt: een retailer moet boven op de ontwikkelingen zitten, ze lezen en vertalen in een korte- en langetermijnstrategie.”


‘Retailleiders moeten een toekomstbestendige langetermijnstrategie neerzetten en de korte termijn managen’

Vooral de korte termijn staat bij de meeste retailers voor ogen. Dat werkt niet meer, stelt Heidman. “Je moet een combinatie hebben: een toekomstbestendige langetermijnstrategie neerzetten en binnen die visie de korte termijn weten te managen. Tussen dat dualisme moet je laveren.”  


‘Jumbo verbetert het rendement voor de ondernemers en om te kunnen investeren. Dat is de enige weg voorwaarts’

Al ruim voor zijn benoeming tot tussenpaus volgt Heidman de ontwikkelingen bij Jumbo vanaf de zijlijn. Hij ziet de Veghelse keten onder Van Veen focussen op het rendement voor zijn ondernemers en om te kunnen investeren in de toekomst. “En dan is het aan de familie wat men wil.”


Heidman ‘kan er nu niet aan aflezen’ of Jumbo verkoopklaar gemaakt wordt. “Mocht het zover komen dan lijkt een buitenlandse partij me een logischer kandidaat dan een investeringsmaatschappij. “Wat een private equity-partij bijvoorbeeld kan, kan Ton ook. Dat zou in deze fase van het bedrijf niets toevoegen.”


Tekst loopt door onder het beeld

TOM-HEIDMAN-SANDER-NAGEL-2023-06276


‘E-commerce blijft verlieslatend maar we kunnen er geen afstand meer van doen’

Nu de klant gewend is aan het gemak van online boodschappen doen, zijn supermarktketens min of meer gedwongen om mee te doen – ondanks de uitdagende businesscase.


Of een supermarktketen zijn e-commercekanaal ooit break-even krijgt? Heidman heeft er een hard hoofd in. “Iedereen stopt er vernuft in maar het wordt een harde dobber. Toen ik in 1987 bij Ahold begon was Albert Heijn al jaren bezig met James Telesuper (een thuiswinkeldienst voor supermarktartikelen, red.), kun je nagaan. En afbreken is geen optie meer.”


De grootste makke: “We hebben de consument van begin af aan onvoldoende laten betalen voor de kosten van e-commerce. Dat was een grote fout.”


‘Het is niet de rol van de retailer om te klant op te voeden’

Als het om verduurzaming gaat, kan een retailer best een voorloper zijn ‘maar de klant stemt nog altijd met zijn voeten’, is Heidmans overtuiging. Een supermarktketen kan duurzame producten beschikbaar maken, de klant maakt de keuze.


“Hij moet de klant ook de middelen geven waardoor die zegt: ‘Oké, nu begrijp ik waarom die komkommers niet recht zijn.’ Want anders gaat hij naar een supermarkt waar dat wel het geval is. Verduurzaming is een beweging, niet een haakse bocht.”


‘Retailen is een mix van pragmatiek en visie’

Een retailer neemt op 1 dag ‘misschien wel 20 beslissingen omdat het vak constant in beweging is op alle maatschappelijk-sociale aspecten’. Het is volgens Heidman daarom belangrijk om de blik niet alleen binnen te richten, maar ook naar buiten.


Een retailonderneming moet daarnaast boven op de dagelijkse operatie zitten, ‘want het loopt weg waar je bij staat’.  “Retailen is een mix van pragmatiek en visie. Dat schaken op meerdere borden tegelijk maakt ons vak zo verslavend.”



Dit artikel is gebaseerd op een eerder interview van RetailTrends met Tom Heidman, dat verscheen in de 200e editie van het printmagazine. Lees het volledige interview hier: ‘Bullshit, dat verhaal over graaiflatie’

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!