Hoe HelloChair opvalt in een competitieve markt

Hoe HelloChair opvalt in een competitieve markt

Een recordomzet en blijvende zwarte cijfers. Oud-RetailRookie HelloChair zit er warmpjes bij. RetailTrends sprak met medeoprichter Joost Wels over hoe het gaat met de retailer in stoelen.


Hoe gaat het met HelloChair na bijna 5 jaar?

“Het klopt dat we in de zomer 5 jaar bestaan ja, en het gaat goed. De eerste jaren waren spannend, het is altijd de vraag of je relevant bent. De grote vraag is altijd: welk probleem los je op voor de klant? Eetkamerstoelen moeten mooi zijn en lekker zitten en dat proberen we dan ook voor onze klanten waar te maken.


We hebben ons dus gericht op die klanttevredenheid. In het begin werden we vooral via Google gevonden, maar nu moeten we het ook veel hebben van mond-tot-mondreclame. We binden meer mensen en dat leidt ieder jaar weer tot omzetstijging. We zijn elke dag, dus echt 7 dagen per week, open bij alle 3 onze winkels en dat vergt veel. Maar we hebben er ook lol in. Dat is belangrijk.”

De stoelenbranche is een competitieve markt. Hoe houden jullie je daarin staande?

“In onze fysieke winkels hebben we eigenlijk alleen maar stoelen en dan ook echt veel...

Een recordomzet en blijvende zwarte cijfers. Oud-RetailRookie HelloChair zit er warmpjes bij. RetailTrends sprak met medeoprichter Joost Wels over hoe het gaat met de retailer in stoelen.


Hoe gaat het met HelloChair na bijna 5 jaar?

“Het klopt dat we in de zomer 5 jaar bestaan ja, en het gaat goed. De eerste jaren waren spannend, het is altijd de vraag of je relevant bent. De grote vraag is altijd: welk probleem los je op voor de klant? Eetkamerstoelen moeten mooi zijn en lekker zitten en dat proberen we dan ook voor onze klanten waar te maken.


We hebben ons dus gericht op die klanttevredenheid. In het begin werden we vooral via Google gevonden, maar nu moeten we het ook veel hebben van mond-tot-mondreclame. We binden meer mensen en dat leidt ieder jaar weer tot omzetstijging. We zijn elke dag, dus echt 7 dagen per week, open bij alle 3 onze winkels en dat vergt veel. Maar we hebben er ook lol in. Dat is belangrijk.”

De stoelenbranche is een competitieve markt. Hoe houden jullie je daarin staande?

“In onze fysieke winkels hebben we eigenlijk alleen maar stoelen en dan ook echt veel verschillende stoelen. Die kunnen klanten allemaal uitproberen. Ons personeel moet er ook alles van weten om zo goed mogelijk advies te geven. Er zijn veel verkopers van stoelen, maar er zijn eigenlijk geen winkels met alleen stoelen. Dat maakt ons uniek en dus ook de specialist. Zo kun je opvallen in een competitieve markt.”

Is er uitbreiding mogelijk nu jullie zwarte cijfers boeken?

“Die uitbreiding is zeker mogelijk, maar het moet wel gefaseerd. We maken nu 2 jaar winst, maar we kunnen wel alleen uitbreiden vanuit eigen middelen. We hebben geen externe financier, dus we moeten goed kijken wat de mogelijkheden zijn. We kijken rond en als er zich een kans voordoet, dan pakken we die.”

Waar moet die geschikte locatie aan voldoen?

“We willen een locatie in de buurt van een grote stad. Onze winkels zitten nu op plekken bij de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Dat is ideaal. We hebben geen high-trafficlocatie nodig en gaan ook bewust niet op woonboulevards zitten. We willen een leuk pand van ongeveer 600 vierkante meter. We moeten er vooral veel stoelen in kwijt kunnen.”

Heeft HelloChair concrete plannen voor 2025?

“Ons DNA ligt in de designmerken, maar we moeten ook verder kijken. De vraag vanuit klanten richt zich ook op iets meer comfort. We zijn daarom bezig met uitbreiden van onze eigen collectie. Daar gaat veel tijd in zitten, maar het is belangrijk dat we ons blijven focussen op de behoefte van de klanten.


We blijven ons wel focussen op de stoelen. We hebben wel kleine accessoires en ons merk HelloTable natuurlijk, maar dat is ook omdat er bij stoelen een tafel hoort. Maar het is goed dat we niet te veel afleiding hebben van ons belangrijkste product.”

Hoe ziet HelloChair er over 5 jaar uit?

“We zouden het heel leuk vinden als we dan een paar procent marktaandeel hebben. Meer is in deze branche ook niet mogelijk, dus daar zou ik heel tevreden mee zijn.


We focussen op de lokale markt in Nederland. De concurrentie zijn bedrijven als IKEA en Leen Bakker. Er zijn zoveel partijen dus het is een illusie om te denken dat we de grootste worden.


We hebben er over 5 jaar denk ik wel een paar winkels bij. Dat is geen doel op zich, want we hebben niet de plicht om te groeien. We zijn meer een mkb-bedrijf dan een startup met gigantische groeiplannen. We zijn een toekomstbestendig bedrijf met een goede basis.”

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!